Forsvaret kommunikasjon styrker avdelingen med to nye stillinger
Ansetter ny utviklingssjef og leder for digital kommunikasjon.
– Krigen i Ukraina er definerende for europeisk sikkerhet og Forsvarets utvikling. Sverige og Finland er på vei inn i NATO, og samholdet i vesten vil fortsatt bli utfordret av Russland, sier leder Forsvaret kommunikasjon, Aslak Sletten, i en pressemelding.
Forsvaret kommunikasjon gikk tidligere under navnet Forsvarets mediesenter.
Ønsker et robust omdømme
Sletten sier krigen gjør det nødvendig å fortelle så åpent og realistisk som mulig om den beredskapen Norge har, og støtten vi bidrar med til Ukraina på vegne av Norge.
– Som arbeidsgiver skal vi gjennomføre troverdige tiltak og vise god situasjonsforståelse, slik at vi har tillit mellom folk og forsvar og et robust omdømme i befolkningen.
Han legger også til at 2022 ble en påminnelse om hva samfunnet og ansatte forventer av Forsvaret som arbeidsgiver, gjennom måneder med søkelys på trakassering og håndtering av varslinger.
Sletten forteller videre at kommunikasjonsarbeidet derfor vil ha særlig fokus på sikkerhet for Norge, utvikling av Forsvaret og virksomhetsstyring framover.
Henter fra NRK Utvikling
Kirsten Thorseth Poppe har vært engasjert i en periode og blant annet ledet utviklingsprosjekter knyttet til strategiske målgrupper og Forsvarets unge ledere.
Hun går nå inn i ledergruppen som utviklingssjef med spesielt ansvar for utvikling av Forsvaret kommunikasjon som virksomhet, og som prosjektleder for strategiske utviklingsområder.
– Kirsten tilfører oss viktig kompetanse og kapasitet på metodikk og strategi, og jeg er veldig glad for at hun vil være med å utvikle kommunikasjonsarbeidet til Forsvaret, sier Sletten.
Poppe kommer fra stillingen som direktør for formidling og publikum ved Nasjonalmuseet, og har tidligere jobbet 10 år med programutvikling i NRK.
Ny leder for digitale kanaler
Oberstløytnant Torbjørn Brodtkorb Danielssen, skal lede avdelingen som jobber med Forsvarets egne digitale plattformer, sosiale medier, podkast og innholdsutvikling i disse. Han fungerer i stillingen i et år.
Danielssen har bakgrunn fra Forsvaret med blant annet operativ erfaring, markedsføring og militærstrategisk kommunikasjon.
– Å kommunisere med befolkning er en viktig del av Forsvarets samfunnsoppdrag, og vi har kompetente faglige miljøer innen formidling. Torbjørn har bred forståelse for Forsvarets militære aktiviteter og kommunikasjonsbehov som blir ekstra viktig nå, sier Sletten.