Petter Stordalen og Per Valebrokk tar Stormkast-podden til Clubhouse
– Jeg klarer ikke sette fingeren på det, men det er noe med dynamikken og samtalene som oppstår i Clubhouse som er så nytt og annerledes at det kan bli ordentlig svært.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Dette er annerledes, nytt og kan bli svært. Jeg følte det var noe annerledes med en gang jeg brukte det.
Det sier Per Valebrokk, den tidligere journalisten som ble partner og rådgiver i Storm Communications for noen år siden, til KOM24. Der har han og Petter Stordalen en podcast som heter for Stormkast og blir regnet for å være landets største økonomipodcast. De siste ukene har de hatt rundt 13 000 avspillinger og nedlastinger av podcasten sin.
Håper på spennende bidrag fra publikum
Nå drømmer de om å nå ut til et enda større publikum via den nye hypen i visse kretser, Clubhouse. Det er en slags radioversjon av et sosialt medie, der du hopper inn i ulike rom og kan bli med på samtalen.
– Dette handler om en kombinasjon av å teste det for vi er nysgjerrige på mediet. Så tror vi og det kan være lurt å være tidlig ute for og teste det, så om vi blir gode og får mange lyttere inn på rommet er det gode muligheter for å få større oppmerksomhet om Stormkast, sier han.
Nøyaktig hva podcasten, som går live på fredag klokken 1415, skal inneholde, vet de ikke sikkert.
– Det er noe av det som er moro. Utgangspunktet er perspektivmeldingen som blir lagt fram i morgen. Men vi håper samtalen tar flere retninger enn det, sier han
– Forhåpentligvis kommer det spennende folk inn i rommet som vil være med som bidragsytere, forteller han.
Med seg på scenen vil de ha tidligere DNB-direktør Rune Bjerke. Planen er å ta det opp og så blir det kanskje lagt ut som en spesialutgave etterhvert.
Valebrokk selv har brukt mediet i litt over en uke og er fascinert over hva som har møtt han der inne.
– Kjempepotensiale
– Jeg klarer ikke sette fingeren på det, men det er noe med dynamikken og samtalene som oppstår i Clubhouse som er så nytt og annerledes at det kan bli ordentlig svært. Jeg har litt samme følelsen med Clubhouse som jeg hadde i begynnelsen på Twitter, sier han.
En som er helfrelst på Clubhouse er sosiale medier-rådgiver Astrid Valen-Utvik. Hun sier til KOM24 at det er kjempespennende at Stormkast skal ha podcast på Clubhouse.
– Det er et kjempepotensiale der. Det å enten diskutere en episode i ettertid eller det å ha dialog med publikum underveis er kjempespennende. Jeg elsker podcast, men da er det ofte at jeg kunne tenkt meg å stille spørsmål underveis. Det er det som er gullet her, for her kan man være med på samtalen, sier hun.
Hun sier hun har kjempetro på denne måten å kommunisere på. Særlig det faktum at alt er live og at alt blir borte i ettertid.
– Det er en motsats til en strigla Facebookprofil. Du må være med der og da om du skal være del av opplevelsen, for etterpå er det borte, peker hun på.
Om du vil vite mer om clubhouse kan du lese denne artikkelen her, men konseptet er rundt ett år gammelt, men det var først i desember 2020 det tok av. Siden da har det gått fra å ha rundt 600 000 brukere til å ha rundt seks millioner i dag. Særlig etter en mye omtalt seanse med Elon Musk tok brukertallene av.
– Personlig og unikt
Valen-Utvik mener at alle som jobber med kommunikasjon bør være på den nye app-en.
– Det er noe personlig og unikt ved å høre stemmene til folk. Jeg merker dette er en måte å bygge relasjoner på som er ekte og troverdig, sier hun. Hun sier dette er en måte å komme tettere på hva folk tenker på og snakker om, man kan hente nye kilder og man kan finne nye historier som man har lyst til å få kommunisert ut.
Siden Facebook ble tilgjengelig for vanlige folk mot slutten av 2006 og det virkelig tok av på vårparten i 2007 har det kommet en rekke nye app-er som har prøvd å finne fotfeste. De færreste har klart det, men Valen-Utvik er overbevist om at dette ikke er en døgnflue.
– Dette er ikke noe som er borte til påske.