Her er årets Social Media Awards finalister
Prisene deles ut under Social Media Days i Oslo om en uke.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Mandag ble årets finalister til Social Media Awards offentliggjort. Annonseringen av vinnerne skjer under Social Media Days i Oslo mandag 27. september.
Priser i hele tolv kategorier skal deles ut, og en av kategoriene i år er «Juryens overraskelse». Prisen deles ut til en person, merkevare, kampanje eller lignende som har utmerket seg spesielt det siste året, og dette er den eneste kategorien det ikke har vært mulig å nominere kandidater til.
Det ble ingen konferanse i fjor, men ved den siste konferansen i 2019 ble vinneren Snusbåndet og Stoptober.
– Denne prisen har vært et valg som juryen kan benytte seg av hvis de mener noen bør trekkes frem som fortjener litt ekstra heder og ære, sier juryleder Astrid Valen-Utvik til KOM24.
Klarte ikke å velge bare tre finalister
Social Media Awards, tidligere Gullenken, har i år ladet opp til ti års jubileet ved å gjøre kategoriene mer relevante for dagens sosiale medie-verden. Annonsering av finalister en uke før konferansen er også nytt i år.
–Vi synes det er fint at finalistene kan få heder og ære i forkant av selve kåringen, og har derfor publisert alle finalistene i dag, mandag. Vinnerne vil som vanlig ikke annonseres eller motta prisen før selve utdelingen i Oslo.
Saken fortsetter under listen over de nominerte:
Alle kategoriene har tre finalister, utenom kategoriene «Årets betalte kampanje» og «Årets virksomhet/merkevare».
– Vi klarte rett og slett ikke å begrense oss ned til tre finalister, derfor er det fem finalister i disse kategoriene. Men vi synes det er en fem utrolig bra gjennomførte kampanjer med fantastiske resultater, med meget god spredning.
I år kan en influenser stikke av med seieren
Kategorien «Årets betalte kampanje» deles ut til den beste betalte kampanjen det siste året, enten produsert av merkevaren selv eller et byrå. I år byr denne kategorien på en overraskelse blant finalistene.
– Gisle Agledahl er en veldig spennende influenser, og han er nå finalist for sitt kommersielle samarbeid med Fyresdal kommune. Det at en influenser og en kommune er finalist for et sånt type samarbeid, har jeg aldri vært borti før.
Jurylederen ser frem til prisutdelingen som er den første på to år.
– Nå kan vi glede oss av mange forskjellige grunner. Dette er den første utdelingen på to år, så skal det bli helt utrolig hyggelig å se folk igjen. Selv om det er noen begrensninger i antall mennesker, er det fortsatt langt flere enn vi har vært vant til på lang tid, og fortsetter:
– Jeg sitter også i programkomiteen så jeg vet at programmet i år er veldig bra. Det blir også fantastisk å få dele ut heder og ære til viktige bidrag i bransjen etter to krevende år for mange, så jeg gleder meg veldig, ja!