Datatilsynet har fått medhold til å stoppe atferdsbasert markedsføring i hele Europa og EØS for Meta. Det reagerer gigant-selskapet på.

Meta reagerer på Datatilsynets vedtak får europeisk støtte: – Urettferdig

Mener man overser allerede pågående prosesser. 

Publisert Sist oppdatert

Seint tirsdag kveld ble det kjent at det norske Datatilsynet har fått medhold fra det europeiske personvernrådet (EDPB). 

De har nå bestemt at det norske forbudet mot atferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram skal bli permanent og utvides til å gjelde hele EU/EØS.

Meta reagerer på forbudet.

– Meta har allerede kunngjort at vi vil gi folk i EU og EØS muligheten til å samtykke, og i november vil vi tilby en abonnementsmodell for å overholde regulatoriske krav. EDPB-medlemmer har vært klar over denne planen i uker, og vi var allerede fullt engasjert med dem for å komme til en tilfredsstillende løsning for alle parter. Denne utviklingen overser urettferdig den nøye gjennomtenkte og robuste regulatoriske prosessen, sier en talsperson i Meta til KOM24.

Som KOM24 skrev om tidligere i uken skal Meta, eieren av Facebook og Instagram, fra og med 1. november begynne å tilby et abonnement som lar brukere slippe å se annonser og bli sporet av selskapet. 

Abonnementet vil bare være tilgjengelig i EU, EØS og Sveits, og koste 9,99 euro i måneden (eller 12,99 hvis du kjøper via iOS eller Android). 

Mens folk abonnerer, vil ikke informasjonen deres brukes til annonser. 

I tillegg til prisen på 10 euro i måneden, vil man også måtte ut med ytterligere 6 euro per ekstra konto man eventuelt skulle ha fra og med 1. mars 2024. 

Powered by Labrador CMS