Julekampanje fra Av-og-til:
– I en tid der trenden er så korte filmer som mulig, ville vi gå mot strømmen
Filmen, som er over tre minutter, forteller historien til Emma, som er et av barna som opplever at julefeiringen tilhører de voksne.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Alkovettorganisasjonen Av-og-til har nylig sluppet julekampanje, med budskapet «Det fineste du kan gi barna til jul, er deg selv».
Det er One Big Happy Family som har stått for filmproduksjonen og Geelmuyden Kiese har bidratt kreativt til denne kampanjen.
-I en tid der trenden er så korte filmer som mulig, ville vi prøve å gå mot strømmen, og lage en lengre kortfilm som folk faktisk velger å se. På den måten kan dem som ser filmen også bli mer engasjert enn de kanskje blir ellers, sier Sigbjørn Pettersen Kiserud i Av-og-til, som er prosjektleder for kampanjen.
Filmen, som er over tre minutter, forteller historien til lille Emma, som er et av barna som opplever at julefeiringen tilhører de voksne. Seeren får bli med på fortellingen hvor de voksne skåler julen inn, ler høyt og snakker mye. Lille Emma forsvinner gradvis ut av selskapet. Vi skjønner fort at filmen er basert på den voksnes Emma sine minner om egen barndom, og hvordan hun har valgt å gi en annen jul til sine barn.
Positiv tvist
-Vi ønsker å gi håp, og kraft til folk selv. Det er du som bestemmer hvordan barna dine sin jul skal bli, og derfor har vi lagt inn den positive tvisten om voksne Emma som gir sine barn en trygg og god jul, forteller Kiserud.
90.000 barn opplever at mamma eller pappa drikker for mye alkohol, anslår Folkehelseinstituttet. Mange av historiene Av-og-til forteller i sine filmer, er basert på reelle situasjoner, opplyses det om i en pressemeldingen fra organisasjonen.
-Mange av historiene vi kjenner til handler om usikkerheten mange barn opplever i juletiden, med foreldre som forandrer seg etter et par glass, besteforeldre som lukter annerledes eller skåling med vin eller akevitt. Selv små mengder med alkohol kan gjøre barn utrygge.
Han tror at foreldre vil at barna skal ha en hyggelig jul, men at det ikke alltid er så lett å se selv at man forandrer seg etter bare et par glass.
-Vi er opptatt av å vise at normaldrikking også påvirker barn. Det er en balanse i vår kommunikasjon mellom å dra på mest mulig for å skape stoppeffekt og utløse følelser, og å skape gjenkjennbarhet slik at folk skjønner at dette angår ikke bare andre, det angår også meg.