Avinor-kampanjen skapte diskusjon: – Ville at folk skulle stoppe opp
Avinor-kampanjen fikk mye oppmerksomhet i sommer.
Nå er de nominert til «beste visuelle kommunikasjon» på Den store kommunikasjonsprisen, som arrangeres av KOM24.
– Det er nesten som å få en julegave! Det er mye arbeid bak dette, som en del av den kommersielle endringsreisen Avinor er midt inne i nå, sier CMO Silke Salbert i Avinor til KOM24.
Kampanjen deres, «Don't leave Norway behind», var å se flere steder tidligere i år.
De valgte å spille på norsk kulturarv, nærmere bestemt black metal-musikken, og målet var å øke salget på butikkene på de ulike flyplassene.
– Vi hadde stor tro på dette arbeidet, og at det skulle gi effekt og bli lagt merke til, sier Salbert.
Kampanjen er utviklet i samarbeid med byrået Knowit Experience. Og selv om Salbert er svært fornøyd med kampanjen og resultatene, sier hun også at den har skapt en del diskusjon.
– Black metal, enten man liker det eller ikke, er en av Norges største eksportvarer kulturelt sett. Noen har reagert på kampanjen, blant annet fordi de kjenner til historien.
Musikksjangeren har gjennom hele sin eksistens vært svært omdiskutert, blant annet på grunn av sin motstand til kristendommen.
– Men vi ville skape stopp-effekt. Og når folk stopper og reflekterer over kampanjen, er det nettopp det vi har oppnådd. Norge er heller ikke bare flotte fjell, fjorder og 17. mai. Så denne kampanjen var litt annerledes, sier Salbert.
Kampanjen er et resultat av et godt samarbeid internt i Avinor på tvers av avdelingene, og Salbert takker spesielt de kommersielle partnere for tilliten.
Reklamen var å se på de fire store flyplassene i Norge, altså Gardermoen, Flesland, Sola og Værnes.
Salbert opplyser om at målingene deres viser at kampanjen bidro med 2,4 prosent, altså 184 000 nye kunder.
– Det har vært en vesentlig økning fra 2023, hvor tallet har vært 0,7 prosent, som vil si 43 000 nye kunder, sier hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no