Kommunikasjonsdirektør Kristine Aakvaag Arvin leder KIWIs lille, men effektive team – nå kan de bli kåret til «Beste kommunikasjonsavdeling» i Den store kommunikasjonsprisen.

Over 10.000 medieoppslag – og bare tre og en halv stilling: – Høyt tempo og litt armer og bein

KIWIs lille kommunikasjonsavdeling håndterer både ekstern og intern kommunikasjon for en av Norges mest synlige og omtalte merkevarer. Nå kan de bli «Beste kommunikasjonsavdeling».

Publisert

KIWI har opplevd et økende medietrykk, særlig etter at de i 2023 ble Norges største dagligvarekjede målt i markedsandeler. For den lille kommunikasjonsavdelingen betyr nominasjonen mye.

– Bare det å bli nominert er en skikkelig seier og energiboost for oss i teamet. Det er kult og motiverende å bli lagt merke til blant så mange dyktige kommunikasjonsavdelinger i Norge, sier kommunikasjonsdirektør Kristine Aakvaag Arvin.

Siden hun ble ansatt i 2013, har hun blitt en del av KIWIs ledergruppe og leder i dag et lite, men effektivt team som styrer intern og ekstern kommunikasjon for en av Norges mest synlige og omtalte merkevarer.

Tett på media

KIWIs kommunikasjonsavdeling opererer i en hardt presset bransje som preges av store mengder medieoppslag – en betydelig andel av dem med kritisk søkelys.

– Det er ikke til å legge skjul på at det er høyt tempo og litt armer og bein innimellom. Eller egentlig det meste av tiden, for dagene våre blir aldri som vi planlegger, forklarer Aakvaag Arvin.

Så langt i år har KIWI blitt omtalt i over 10.000 medieoppslag, noe som stiller høye krav til avdelingen.

– Man er nødt til å prioritere løpende hele veien, og legge bort dårlig samvittighet for det man ikke rekker, sier kommunikasjonsdirektøren. 

KIWI er samtidig opptatt av tilgjengelighet og sørger for at alle journalister, enten det er en mindre lokalavis eller NRK, får gode og grundige svar.

– Alt vi svarer må være korrekt, for vi skal være til å stole på, sier hun. 

Liten avdeling, store oppgaver

Kommunikasjonsavdelingen er liten, men likevel håndterer de både proaktivt og reaktivt pressearbeid, krisekommunikasjon, internkommunikasjon, kundekontakt, community management, lederpresentasjoner, employer branding, kampanjer og samarbeid med byråer og ideelle organisasjoner.

I tillegg koordinerer avdelingen arbeidet med bærekraft sammen med alle deler av organisasjonen, samt med NorgesGruppen

– Faktisk er vi 3,5 personer for tiden, siden vi har en person i permisjon og kun vikar på halv tid, sier Aakvaag Arvin.

I en bedrift med over 14 000 medarbeidere, 710 butikker og 4,5 millioner handler hver uke, er ansvarsområdet enormt. 

– Jeg tror et av de viktigste suksesskriteriene er at vi har kunden i fokus i alt vi gjør. Det skal være korte avstander mellom oss og butikkene, for det er viktig at vi forstår hva som rører seg blant kunder og medarbeidere, forklarer hun.

En «grønn tråd» i kommunikasjonen er også viktig.

– Vi er også opptatt av å samkjøre buskap, så det blir en grønn tråd i det vi kommuniserer til kunder, media og egne medarbeidere.

Kommunikasjon i alle ledd

Alle i avdelingen har tydelig definerte ansvarsområder. Aakvaag Arvin og kommunikasjonssjefen, har hovedansvaret for mediehenvendelser, samfunnsansvar og bærekraftskommunikasjon, mens kundekontakten deres håndterer rundt 50 kundehenvendelser daglig.

 – I fjor fikk vi endelig en ansvarlig for internkommunikasjon på laget, og det har vært veldig bra for oss. Det er så viktig at våre 14.500 medarbeidere er informert og oppdatert, for det er jo i butikken slaget står, sier Aakvaag Arvin.

Kommunikasjonsavdelingen har også mye kontakt med resten av organisasjonen, spesielt prisavdelingen og markedsavdelingen.

I tillegg leverer avdelingen kommunikasjonstjenester til andre avdelinger, og de holder kurs om kommunikasjon og bærekraft gjennom KIWIskolen, der rundt 1000 butikkmedarbeidere og -ledere er innom årlig. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS