Atle Simonsen, kommunikasjonssjef i Lyse, er nominert til «Årets talsperson» i Den store kommunikasjonsprisen.

Strømkrisen snudde alt: – Vi har maksimert synligheten i stormen

Strøm var lenge et lavinteresseprodukt, men kommunikasjonssjef Atle Simonsen i Lyse husker godt da det snudde. Kort tid etter at bransjen omtalte det som utfordrende å få oppmerksomhet rundt strøm, traff krisen – og plutselig ble strøm et av landets mest omdiskuterte temaer.

Publisert Sist oppdatert

Atle Simonsen, kommunikasjonssjef i Lyse, er nominert til «Årets talsperson» i Den store kommunikasjonsprisen.

– Det er kjempehyggelig! Jeg er selvfølgelig veldig stolt av det. Det er en fin anerkjennelse av jobben jeg har gjort, sier Simonsen.

Fra lavinteresse til høyspenning

Før Simonsen begynte i Lyse i 2022, var strøm et nisjetema for de spesielt interesserte. Så kom strømkrisen – og plutselig ble bransjen en av landets mest omdiskuterte.

– Jeg husker en gang jeg snakket med noen fra Fornybar Norge – den gangen het det Energi Norge. De fortalte at det var utfordrende å kommunisere om strøm fordi det ble regnet som et lavinteresseprodukt. Det var nok litt «famous last words», for ikke lenge etter smalt det skikkelig, sier Simonsen.

En av sakene han har frontet, er arbeidet med å sikre videreføringen av fastprisordningen for strøm, kjent som Vestre-avtalene. Disse ble lansert høsten 2022 for å hjelpe næringslivet da strømprisene steg til værs. I høst annonserte regjeringen at avtalene også blir videreført neste år.

– Det var en kombinasjon av pressearbeid og møter med beslutningstakere som gjorde at vi lyktes. Dette var et område hvor det ikke var full enighet, men politikere lever av å løse problemer. Vi kom med gode argumenter og innsikt fra avtalene som allerede var i bruk, og viste at det var for tidlig å avvikle dem, forklarer Simonsen.

Synlighet i stormen

Ved å bruke innsikt, være synlig med kommentarer og tilgjengelig med forklaringer, har Simonsen og Lyse fått innslag på Dagsrevyen og en rekke andre medieoppslag.

– Jeg har stor tro på å være proaktiv. Vi har forsøkt å være til stede og maksimere synligheten når det stormer rundt oss. Det er ikke slik at jeg har et stort ønske om å være ansiktet for de høye strømprisene. Men faglig sett har det vært både utfordrende og, på en måte, gøy – selv om det er svært alvorlig, sier han.

Som en respons på strømkrisen lanserte Lyse også et tilbud om gratis nedbetaling av varmepumper, som Simonsen fikk stor oppmerksomhet rundt gjennom titalls medieoppslag.

– Tidligere var kanskje ikke det vi formidlet like interessant, men nå opplever vi at så lenge vi har gode innsalg og jobber godt med caser, er budskapene våre mer interessante og noe folk er villige til å lytte til. Og det er jo nettopp dette alle som jobber med kommunikasjon ønsker, sier han.

Kompleks bransje

På spørsmål om hva som er den viktigste egenskapen en talsperson bør ha i dag, peker Simonsen på medietekke og målgruppeforståelse.

– Det er mange ting, men jeg tror du må ha en viss teft for hva media er opptatt av, og samtidig forstå hvem du kommuniserer med, sier han og avslutter:

– Det som er spesielt med min bransje, er evnen til å forklare komplekse ting og gjøre dem forståelige for folk flest. Heldigvis jobber jeg med mange dyktige fagfolk i Lyse, som alltid er klare, selv på kort varsel, til å gi meg den faglige ballasten jeg trenger for å forklare det som skjer på en god måte.

Vinnerne i hver kategori annonseres på prisfesten 6. februar 2025 på Røverstaden i Oslo. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS