PR-veteranen etterlyste en mer samlet bransje. Dette sier de andre byråene
– Han innrømmer selv at han savner gamle dager.
– Jeg høres gammel ut når jeg sier det, men jeg savner at vi er en ordentlig bransje. Mye av miljøet og diskusjonen som fantes før, er borte. Det får konsekvenser for den faglige utviklingen.
Det sa Publicis MSL-sjef Stian Lyberg da han tidligere i desember stilte opp i et intervju med KOM24.
Lyberg har hatt jobben i et halvt års tid etter en periode der han jobbet som frilanser. Han er blant annet kjent for å være en av dem som grunnla PR-operatørene tidlig på 2000-tallet.S
– De fleste byråene er mest opptatt av seg selv, og det skal de også være. Vi er konkurrenter og alle vil ha av den samme kaka. Men det betyr ikke at bransjen ikke kan ha en tydeligere stemme sammen, sa Lyberg.
Han mener blant annet at PR-folk må bli flinkere og mer opptatt av å vise effekten av det de jobber med, og at det kreves mer samarbeid for å få det til.
Slår et slag for foreningen
Lene Bergmann er både nestleder i Kommunikasjonsforeningen og daglig leder i Mannheimer. Hun uttaler seg med begge hattene på.
– Jeg kjenner meg ikke igjen i at miljøet og diskusjonene er borte, men det har kanskje flyttet seg litt? Jeg har iallfall gode og faglig utviklende samtaler om kommunikasjon og PR med de PR-folkene jeg møter på min vei, skriver Bergmann i en e-post.
I Mannheimer har de også gode samarbeid med andre byråer som driver med PR og kommunikasjon, legger hun til.
– Her går diskusjonen stadig vekk om måling, trender i bransjen og hvordan vi kan bli bedre til å vise verdien av det vi leverer.
Hun mener selv at Kommunikasjonsforeningen fungerer bra som diskusjonsarena for folk i PR-bransjen.
Publicis er ikke medlem av foreningen.
– Jeg er enig med Lyberg i at vi trenger å stå samlet for å vise verdien av PR og kommunikasjonsarbeid. Og her har vi jo et godt etablert forum allerede. Kommunikasjonsforeningen er en levende og faglig styrkende møteplass der måling av kommunikasjon står sterkt, både i kurssammenheng, på konferansene og i diskusjonene mellom medlemmene.
Bergmann legger til at det ikke bare er PR-folk som bør tenke på måling av resultater.
– Det å vise verdien av det du leverer er noe som alle som jobber med kommunikasjon må ta innover seg – og det å styrke kommunikasjonsfolks posisjon, er noe Kommunikasjonsforeningen jobber kontinuerlig med.
Utvikling
Stine Grøndahl Sesseng er daglig leder i TRY Råd. Hun har følgende å si til Lybergs påstander.
– Han innrømmer selv at han savner gamle dager. TRY Råd er et ganske nytt selskap og vi gikk jo inn i markedet fordi vi identifiserte det som litt gammeldags. Jeg tror vi har en bedre faglig utvikling i dag som gjør at det handler mer om fag, samfunnsforståelse og teknologi, og mindre om visittkort og gjenbruk av gamle telefonlister, skriver Sesseng.
Hun mener også at faget hele tiden drives framover av konkurranse og evne til å tilpasse seg konteksten de operer i.
– Samtidig som vi alle må være tydelige og synliggjøre den forretningsmessige verdien vi bidrar med for våre kunder, skriver hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no