Publicis MSL-sjefen etter første halvår i jobben: – Skal ikke være synlig for å være synlig
Etter seks måneder har Stian Lyberg begynt å finne seg til rette i sjefsstolen i Publicis MSL.
– Vi har et sammensatt fagmiljø, og det tar litt tid å bli kjent med prosessene internt, menneskene og systemene vi bruker, sier Stian Lyberg til KOM24.
Han begynte som byråleder i Publicis MSL i mai. Da gikk han inn med et budskap om at de skulle bli mer synlig, ta mer plass og i tillegg tørre å være litt «rampete».
– Mener du selv at dere har fått til det?
– Det er definitivt en del av strategien. Folk har kanskje ikke sett så mye til den rampete siden enda, så får vi se om vi klarer å bli det etter hvert som vi finner den posisjonen vi vil ha. Det å gjøre synlige jobber er viktigere for oss enn å fortelle om nye kunder og lignende, sier Lyberg.
Legger en plan
Han fortsetter med å si at de har utformet en treårig strategi for byrået.
Den inneholder ti hovedoppgaver som de ønsker å lykkes med. Lyberg kan ikke si konkret hva disse går ut på.
– I den grad vi har hatt en tydelig posisjon til nå, så skal den spisses enda mer. Vi skal bli mer relevante, og dra mer nytte av det de andre delene av huset jobber med.
– Har ting tatt lengre tid enn du trodde da du startet i jobben?
– Nei, egentlig ikke. Det tar tid å finne ut av ting, men det visste jeg. Man skal definere veien videre. Også vil vi ikke være synlig for enhver pris. Folk må legge merke til oss og jobben vi gjør.
Satser på flere områder
Lyberg trekker fram flere områder der de ønsker å bli ledende i tiden framover. Publicis bruker for eksempel store summer på kunstig intelligens.
Samtidig vil han bli enda bedre på å måle og analysere effekten av kommunikasjonen de lager.
– Det handler ikke bare om Publicis. Markedet vi opererer i blir hele tiden mer komplekst, og alle som jobber med kommunikasjon må bli flinkere til å dokumentere at det vi driver med fungerer, sier han.
For at dette skal skjer, må de som jobber med PR samle seg enda mer, mener Lyberg.
– Jeg høres gammel ut når jeg sier det, men jeg savner at vi er en ordentlig bransje. Mye av miljøet og diskusjonen som fantes før, er borte. Det får konsekvenser for den faglige utviklingen.
– De fleste byråene er mest opptatt av seg selv, og det skal de også være. Vi er konkurrenter og alle vil ha av den samme kaka. Men det betyr ikke at bransjen ikke kan ha en tydeligere stemme sammen.
Det å operere tettere sammen, jobber de også med internt i Publicis. Lyberg er i dag sjef over åtte ansatte, men til sammen i Norge er de omtrent 180. I hele verden anslår han at de har rundt 110 000 ansatte.
– Vi har klart å få en ganske bra fart på ting, og vi har landet noen nye kunder. Planen er å dra nytte av det i neste år også. Så håper jeg at vi blir litt flere i MSL også, selv om det ikke blir noe bonanza neste år heller. Men jeg merker en økt optimisme i bransjen, og når jeg snakker med kundene våre.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no