Peder Mittet i Publicis og Bente Kvam Kristoffersen i Trigger deler deres tanker om sykefraværet.

Sykefraværet opp for fjerde år på rad. Dette sier byråene

Tallene for folk som jobber med kommunikasjon går stadig opp, både blant kvinner og menn.

Publisert

28. november kom nye sykefraværstall fra Nav. 

Blant de som jobber innenfor kategorien «informasjon og kommunikasjon» gikk fraværsprosenten opp med 0,2 prosent, fra 3,5 i 2023 til 3,7 i 2024. Begge tallene er fra tredje kvartal.

Tallene fra de siste fem årene viser en stødig oppgang i sykefraværet hvert år. Sist de gikk ned i denne perioden var fra 2019 til 2020, da pandemien inntraff.

– Proaktiv HR-avdeling

KOM24 har spurt en rekke byråer hvordan situasjonen ser ut for dem akkurat nå. Publicis-sjef Peder Mittet skriver i en e-post at sykefraværet deres har gått litt ned sammenlignet med samme periode i fjor.

– Dette svinger litt, men vi ser ingen tegn til noen økning hos oss på årsbasis, skriver Mittet.

For å holde fraværet nede følger de opp fortløpende, både ved å være tett på og med mer formelle undersøkelser, legger han til. De har også ulike individuelle og kollektive tiltak internt.

Han nevner også renhold, treningsrom, massasjetjeneste og sunn mat som viktige bidrag.

– Vi er en kompetansebedrift som er avhengige av at flinke folk trives og har det bra på jobb. Samtidig blir alle syke av og til, og noen opplever også perioder i livet der det er ekstra behov for tilpasning over tid. Livet skjer. Da jobber vi aktivt med dialog og tilrettelegging, skriver Mittet.

Han tror ikke at tyngre tider i bransjen og fare for permitteringer gjør at folk kvier seg fra å være borte fra jobb, i alle fall ikke i Publicis.

– Det er ikke vårt inntrykk. Vi har tydelig kommunikasjon på at dersom man er syk så holder man seg hjemme, og en proaktiv HR-avdeling sender rett som det er folk hjem hvis det er mye hosting og nysing på noen som sitter i landskapet.

Dialog med ansatte

Bente Kvam Kristoffersen i Trigger skriver at sykefraværet deres omtrent er det samme som i tidligere år.

– Bortsett fra årene med korona, har vi ligget på omtrent samme nivå. Siste måling viste et snitt på sykefravær på 2,9 % som er under snittet Nav melder inn fra Informasjon og kommunikasjonsbransjen, skriver Kristoffersen.

Hun lister opp flere tiltak de har iverksatt for å unngå at fraværet stiger.

– Vi har tett dialog med ansatte som er syke og skiller mellom arbeidsrelatert sykefravær og annet sykefravær. Hos oss er det veldig mange som har små barn, og de er spesielt utsatt for smitte som for eksempel influensa som det er en del av om dagen, skriver Tigger-sjefen.

Hun fortsetter med å skrive at de tilbyr alle ansatte gratis vaksine mot influensa, og at de har gode behandlingsforsikringer. 

– Vi er i en bransje med mye utfordringer knyttet til nakke og rygg, og da gjelder det å få god behandling og gode råd tidlig. I tillegg oppfordrer vi folk til å benytte seg av treningstilbudene til våre ansatte, avslutter Kristoffersen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS