Sindre Beyer, Peder Mittet, Bente Kvam Kristoffersen, Espen Haugen og Herman Stormyr er alle ledere i en bransje som opplever et økende sykefravær.
Sindre Beyer, Peder Mittet, Bente Kvam Kristoffersen, Espen Haugen og Herman Stormyr er alle ledere i en bransje som opplever et økende sykefravær.

Hundretusener dagsverk borte: Men bransjen vil ikke snakke om hvorfor

Særlig sykefraværet blant kvinner stiger. 

Publisert Sist oppdatert

Norge og verden er inne i en dyrtid, folks utgifter øker og det samme merker bedriftene. Reklamebransjen opplever tøffe tider med nedbemanning, konkurser og mindre å gjøre på.

Et annet ord for det er ofte at det er et større press i bransjen.

Seks av ti ansatte kvinner

En bransje der sju av ti som studerer kommunikasjon er kvinner og da KOM24 tok en sjekkerunde blant flere bedrifter var kvinneandelen stort sett mellom 60 og 70 prosent.

Og ser man på sykestatistikken til NAV ser man at sykefraværet går veldig fort opp innen informasjon og kommunikasjon.

Etter årets første seks måneder har sykefraværet i den kategorien økt med 8,4 prosent sammenlignet med samme periode året før.

Det betyr at på seks måneder har 184 000 dagsverk forsvunnet i sykdom. Det er nesten 20 000 mer enn i fjor på samme tid og hele 55 000 mer enn i 2019.

Hos menn har sykefraværet økt med bare 2,9 prosent, mens hos kvinner har fraværet økt med hele 14,4, prosent til nå i år. 

Samtidig er det viktig å peke på at sykefraværet innen informasjon og kommunikasjon fortsatt er ganske lavt sammenlignet med de fleste andre bransjer med et fraværet på tre prosent. Samtidig er det en av bransjene der sykefraværet stiger raskest. 

KOM24 har forsøkt å høre med en rekke norske byråer innen kommunikasjon og reklame om hvordan de jobber med å holde sykefraværet nede. 

Men bedrifter som WAL, The North Alliance, Los & Co og Geelmuyden Kiese ville ikke svare på våre spørsmål.

Dette sier TRY

I TRY, med sine 420 ansatte, er tilbakemeldingen fra COO Sindre Beyer at de ikke har merket noen endring i sykefraværet i år. 

Publicis sier at i andre kvartal 2023 hadde de et sykefravær på tre prosent og at det har over tid variert mellom to og fire prosent.

– Men vi så hos oss at sykefraværet var svært lavt under pandemien, og at vi nå er tilbake på nivåene vi hadde før, skriver CEO i Publicis Group Norway, Peder Mittet i en e-post til KOM24.

Publicis Norge består av byråene Kitchen, Starcom, og MSL og har nærmere 200 ansatte i Norge. 

– Samtidig er vi naturligvis opptatt av å følge opp dem som faktisk blir sykemeldt over lengre tid. Dette følges opp av vår HR-avdeling, i tett samarbeid med lederne med personalansvar, skriver han og legger til at i år har de et ekstra fokus på dem som rammes av kreft. 

I Trigger har de merket en kraftig økning i sykefraværet i 2023. Det ligger nå seks prosent, mot 2,7 prosent i 2022. 

– Vi hadde et høyt sykefravær spesielt i starten av året. Mye av fraværet kom som følge av nye runder med Covid smitte der småbarnsforeldre, som det er mange av i Trigger, var spesielt utsatt, sier Bente Kvam Kristoffersen.

60 prosent av de ansatte er kvinner og gjennomsnittsalderen i byrået er 34 år.

Og det er blant kvinner de merker oppgangen, i Trigger har faktisk sykefraværet blant menn gått ned til nå i år. 

– Tar sykefraværet på alvor

Hun er likevel ikke bekymret over utviklingen og peker på at hun var bekymret da de hadde mye covid-relatert fravær siden det alltid er krevende at mange ansatte er syke samtidig.

– Vi tar alltid sykefravær på alvor og følger ekstra med på fravær. Når det er sagt – nå opplever nok spesielt mange småbarnsforeldre at krysspresset mellom jobb og forventninger fra skole, barnehager og dugnader er tilbake for fullt så her gjelder det å være på vakt. Det er ofte i dette skjæringspunktet stressrelaterte sykdommer dukker opp, peker hun på.

Kvam Kristoffersen sier at de jobber med å forebygge og tilrettelegge best mulig for å unngå arbeidsrelatert sykefravær. 

Økt motivasjon og mindre slitasje

– Dette kan handle om alt fra tilgang til gode arbeidsverktøy, behandlinger som forebygger slitasjeskader som er typiske for folk på kontor, tilrettelegging for ammepauser, støtte til trening, sykkelparkering og stor grad av fleksibilitet for småbarnsforeldre som lever med tidsklemma, sier hun.

Kvam Kristoffersen sier at de har fokus på faglig utvikling, mestring og autonomi i hverdagen, der målet er å gi de ansatte psykologisk trygghet. 

– Det vet vi gir økt motivasjon, mindre slitasje og dermed mindre fravær, sier hun.

Powered by Labrador CMS