Ferske tall fra NAV viser at sykefraværet i informasjons- og kommunikasjonsnæringen steg mest i 2022. Det overrasker verken Frida Marie Grande (t.v) eller Anne-Lise Mørch von der Fehr.

Sykefraværet stiger i bransjen: – Det er mye dårlig ledelse

– Ikke veldig overrasket, sier Anne-Lise Mørch von der Fehr, i Kommunikasjonsforeningen. – Ikke holdbart i lengden, sier Frida Marie Grande.

Publisert Sist oppdatert

Informasjons- og kommunikasjonsnæringen gjorde et stort byks i sykefraværet fra 2021 til 2022, og hadde den største veksten blant alle næringer med 13,9 prosent. Det kommer frem i et årsnotat fra NAV.

Frida Marie Grande er ikke overrasket.

– Det gir veldig mening, sier hun til KOM24.

Oppskrift på å bli utbrent

Grande har tidligere vært åpen om at hvordan hun møtte veggen og ble sykemeldt i rollen som sosiale medier ansvarlig, og senere som byråleder.

Frida Marie Grande har vært åpen om sine møter med veggen, og snakker om utbrenthet i sine foredrag.

Det siste året har hun snakket om utbrenthet i foredragene sine.

– Før lå alt fokuset mitt på hvordan man skulle bruke sosiale medier strategisk. Men de rådene jeg har gitt ut ifra de faglige erfaringene som virker – er en oppskrift på å bli utbrent. Det å jobbe med kommunikasjon og sosiale medier er mye mer tidkrevende enn mange har forståelse for. Derfor har jeg begynt å ta dette aspektet inn i foredragene mine, noe mange gir uttrykk for at de setter pris på.

Daglig leder i Kommunikasjonsforeningen, Anne-Lise Mørch von der Fehr, synes det er urovekkende tall.

– Men jeg er samtidig dessverre ikke veldig overrasket, sier hun til KOM24.

En grenseløs jobb

Mørch von der Fehr peker på at det har vært en tilsvarende trend i Sverige hvor kommunikasjonsbransjen i forfjor hadde det høyeste sykefraværet.

Sykefraværet i informasjons- og kommunikasjonsnæringen økte mest i fjor. Det synes daglig leder i Kommunikasjonsforeningen, Anne-Lise Mørch von der Fehr, er urovekkende.

– En svensk lederkonsulent og terapeut forklarte tallene der med at kommunikasjonsarbeid er en grenseløs jobb blant annet med mange kontaktpunkter til andre, mange frister å håndtere og høye krav.

– Også er det heller ikke alltid lett å vite når et prosjekt er sluttført fordi det kan komme stadig nye krav om endringer og forbedringer..

Hun tror noe av økningen stammer fra pandemien da kommunikasjonsmedarbeidere var helt vesentlige, og mange opplevde høyt arbeidspress med både intern- og eksternkommunikasjon.

– Samtidig er det jo veldig positivt at vi fortsatt er den bransjen med lavest sykefravær i NAVs oversikt. Det tyder jo på at de fleste håndterer arbeidspresset meget godt og trives i yrket.

Ikke holdbart

Grande har et inntrykk av at kommunikasjonsfolk har for mange forskjellige oppgaver.

– Det er så mye man skal gjøre og store oppgaver som tar mye tid. Jeg opplever at mange må ta sosiale medier-oppgavene sine på slutten av dagen eller på kvelder og i helger fordi den totale mengden av gjøremål en kommunikasjonsrådgiver skal gjøre er for stor. Da strekker arbeidet seg langt over i privatlivet, og det er ikke holdbart i lengden.

Selv om sykefraværet økte mest, har informasjons- og kommunikasjonsnæringen likevel det laveste sykefraværet totalt sett med 2,9 prosent.

På en måte er hun glad for å se at sykefraværet har økt med nesten 14 prosent.

– Jeg håper det betyr at folk har blitt mye flinkere til å dra til legen, for jeg antar at mange har hatt det vanskelig før også. Forskjellen kan potensielt være at kommunikasjonsfolk tidligere ikke har tillat seg selv å ta en pause selv om de har trengt det.

Grande håper NAV-tallene er et positivt tegn.

– Selv om tallene isolert sett ikke ser bra ut, håper jeg det betyr at flere tør å sette egen helse først og at folk får den pausen de trenger før det går dramatisk utover egen livskvalitet på lang sikt.

Mye dårlig ledelse

Og med egne erfaringer har hun endret fokus i foredragene sine.

– Nå snakker jeg om hvor krevende jobben kan være, og ikke at det nødvendigvis er mangel på gode SoMe-ideer der ute, men systemer for å jobbe på en god måte. Det er mye dårlig ledelse av kommunikasjons- og sosiale medier avdelinger her i landet.

Og har en oppfordring til ledere:

– Til alle ledere der ute vil jeg si at jeg håper de ser tallene og virkelig går inn i seg selv og reflekterer over om de faktisk lytter til sine ansatte, sier hun.

Grande er sikker på at mange sykemeldinger kunne vært plukket opp før og kanskje vært unngått hvis man hadde brukt mer tid på å lytte.

– Hver enkelt ansatt må selvfølgelig også være bevisst sin egen arbeidsmengde, og ta ansvar for å si ifra når det blir for mye, men selv med den forutsetningen lagt til grunn er det for mange ledere som ikke handler i tide, sier hun.

Det totale sykefraværet i landet hadde en oppgang på 4,4 prosent fra 2021til 2022, og endte på 5,4 prosent i fjor.

Næringene med mest fravær er helse- og sosialtjenester (8,0 prosent), transport og lagring (6,1 prosent) og forretningsmessig tjenesteyting (5,9 prosent).

Powered by Labrador CMS