Apotek 1 forsto at de hadde underkommunisert med kundene etter Dagsnytt 18
– Man kan fort bli litt blind på egne argumenter og etter debatten har vi forstått at vi må være tydeligere i kommunikasjonen vår, sier pressesjefen.
Mandag morgen publiserte NRK artikkelen om prisforskjeller i apotekmarkedet, og hvordan Pensjonistforbundet mener prisforskjeller i apotek sammenlignet med nettpris er diskriminerende mot eldre.
Senere samme dag fikk Apotek 1-kjeden en forespørsel om å stille til debatt på Dagsnytt 18, og etter nøye vurderinger – fikk pressesjef Silje Ensrud sin Dagsnytt 18-debut.
– Vi vurderer alle henvendelser, og i dette tilfellet synes vi det var flere argumenter som ikke kom godt nok frem i artikkelen. Og for å kunne oppklare noe vi mener er en kollektiv misoppfatning, landet vi på at dette var en fin mulighet til å bedre få frem en mer balansert side av saken, forklarer Ensrud til KOM24.
Se hele innslaget her.
– Skjerper oss
Hun begynte først som seniorrådgiver i Apotek 1 Gruppen før hun ble fungerende kommunikasjonssjef og deretter pressesjef sommeren 2021. Før dette hadde hun nesten åtte år i VG-huset, både som journalist, programleder og som nyhetssjef i VGTV.
– Vi mente saken ga gitt et feil inntrykk, og vurderte at en deltakelse i en debatt kan bidra til å balansere bildet i større grad enn å bli avspist med et sitat i en nyhetsartikkel. Det er noe annet å kunne parere med en gang vi mener at noe bør oppklares.
Pressesjefen forteller at det har vært en del pågang fra mediene de siste månedene om prisforskjeller på apotekvarer solgt i apotek og på nett. Og apotekkjeden var bevisst at de ville bli møtt med flere kritiske spørsmål i Dagsnytt 18.
– Sammenlignet med en nyhetsartikkel er det noe helt annet å stå i det og svare direkte, men samtidig skjerper det oss og tvinger oss til å formulere budskapene enda spissere.
Ensrud sier de blant annet jobbet mye med bruk av faguttrykk for å vaske bort stammespråk og sette seg godt inn i motpartens syn og meninger.
– Det var virkelig god læring og det har fått oss til å innse at vi har underkommunisert med kundene våre. Man kan fort bli litt blind på egne argumenter og etter debatten har vi forstått at vi må være tydeligere i kommunikasjonen vår, og forklare bedre hvorfor dagens praksis fungerer som den gjør. Det har nok ikke vært så tydelig som vi har trodd.
Identifiserer hull i kunnskapen
Før debatten på NRK var flere avdelinger i Apotek 1 involvert i forberedelsene, fra kundeservice og kategoriavdeling til kommunikasjonsavdelingen og øverste leder.
– Vi jobber sammen som et team der alle innfallsvinkler er viktig å få frem. Kundeservice sitter på helt unik informasjon om hva kundene lurer på, og om kommunikasjonen vår faktisk treffer og fungerer.
Og selv om pressesjefen sier at det kan være stressende å delta i en debatt og fokusere på å formulere argumentene på en overbevisende måte, synes hun mest av alt opplevelsen var lærerik.
– Det gir mulighet til å uttrykke synspunkter i et lengre format og bidrar til både personlig og faglig vekst. I tillegg øker det egen kommunikasjonsevne og bidrar til å identifisere hull i kunnskapen.
Apotek 1 gjennomgår kommunikasjonen på sine nettsider, som følge av ny innsikt etter mandagens debatt-deltakelse.