Vipps begynte prisdrysset under ANFO Effekt torsdag kveld.

Dette er kveldens vinnere i ANFO Effekt

Vipps, så ble det kveldens første gull i ANFO Effekt.

Publisert Sist oppdatert

(VIPPA, OSLO): Torsdag var store deler av bransjen samlet til fest på Vippa for å hedre de kampanjene som skapte best effekt i fjor.

Årets gullvinner i kategorien SMART Tjeneste fremstod for juryen som en soleklar vinner. Vinneren har demonstrert hvordan innsiktsdrevet markedsarbeid har bidratt til en sterk posisjon i en svært konkurranseintensiv kategori, hvor de først og fremst har forstått den sterke merkevarens svake sider.

ANFO Effekt. Kantar innsiktspris

Juryen lot seg videre imponere av en tydelig oransje strategi og løsning, hvor samspillet mellom mental og fysisk tilgjengelighet har vært helt essensielt for å nå de ambisiøse målsetningene. Dette er et velskrevet skoleeksempel av ett case, og vinneren får det til å høres veldig, veldig enkelt ut.

– Og Vipps, så ble det gull!

Sølvet går til SpareBank 1, og bronse til Widerøe. Diplom i denne kategorien henter RiksTV/Strim, Obos og Gjensidige.

Den neste prisen er Kantars Innsiktspris og den gikk til Ringnes AS for caset Hvordan Somersby lanserte «Cocktails» som et nytt subbrand og økte sin relevans.

Her gikk Ringnes fra å være nummer tre i markedet i sin kategori.

ANFO Effekt

Juryen skriver at medisinen var i første omgang å investere mye i innsiktarbeidet for å forstå kategorien bedre og finne strategiske mulighetsrom. Man har også brukt mye tid på forbrukerinnsikt for å optimalisere smak og emballasje for å treffe målgruppen man har siktet seg mot.

Gull i kategorien Vekst stikker Coop Extra av med, godt hjulpet av WAL og PHD med kampanjen «Gjør det tydelig!».

Juryen mener dette er et lærebokeksempel i å skape resultater gjennom å utvikle et grundig strategisk fundament med et tydelig målbilde i en særdeles konkurranseintensiv kategori.

Sølvet henter Trigger og Bulder Bank med «Bulder Utfordrer», og bronse går til RiksTV/Strim med Los & Co og RED Dentsu X på laget, for caser «Hvordan RiksTV snudd nedgang til kundevekst gjennom å lansere strømmetjenesten Strim».

Diplom i denne kategorien tildeles DNB, OBS Bygg, Ice Communication og Kristiania.

I den nye kategorien Bærekraft utmerker Kiwi seg med caset «Skolekravet», som er et samarbeid mellom Trigger Oslo, Carat, Alexander Reklamebyrå, Spoon, Han Som Tegner og Mvh.

– Juryen er imponert over hvordan vinneren har gått frem for å bevege og lytte til målgruppen, for så å bruke innsikten til å skape et enda større engasjement. Samsvaret mellom tiltak og resultat er tydelig beskrevet, og effekten er absolutt gull-verdig.

Sølvet henter McDonald’s for «Take away your take away», og bronse stikker ORKLA Home & Personal Care av med.

Diplom går til Pierre Robert, Sparebank 1 Nord-Norge, Vy og Cavai.

Bauers merkevarepris går til et selskap som virkelig fortjener en belønning for arbeidet de har lagt ned, sier juryen.

Prisen går til Ice communication med NORD DDB og Publicis Starcom med caset «Fra null til 700 000 kunder i et marked uten vekst».

– De startet på et sted, men har gjort smarte endringer i kommunikasjonen underveis - i et marked preget av hard konkurranse og lite tilsig av nye potensielle kunder. De må altså stjele kunder av de etablerte aktørene.

Juryen mener vinneren har en tydelig tone of voice, tydelige rammer som gjennomsyrer all kommunikasjon og de har vært kreative og morsomme. De øker på viktige merkevareparametere og de bruker mindre penger enn konkurrentene, heter det i begrunnelsen.

I kategorien SMART Produkt/Handel innkasserer McDonald's gullet for caset «Ikke heng på McDonald's» med OMD og Nord DDB.

Årets vinner har funnet en formel som virkelig står ut i mediestøyen, og finner stadig nye veier inn til folks hjerter, skriver juryen i sin begrunnelse.

Sølvet i denne klassen går til OBS Bygg med PHD og WAL. Bronsen er det Orkla Home & Personal Care som får. De har hatt med seg OMD, Schibsted og Orkla Design.

Jan Morten Drange delte ut prisen Årets Birøkter – til bransjen som helhet.

Diplom går til Anorak NoA, Mood Communications, Precis digital og PR-Operatørene.

Hedersprisen «Årets Birøkter» går i år til bransjen som en helhet.

– Det er et stort engasjement og mange flinke personer og virksomheter i bransjen. Etter alle disse årene med ANFO Effekt og nå snart 1300 caser i banken, er det dette engasjementet er selve stikkordet for i år, sier Jan Morten Drange.

Og legger til:

– Vi er så takknemlig og så imponert over alle dere som hver eneste dag engasjerer dere. Vi vet alle at vi fortsatt har en vei å gå. Men vi går sammen. Det er summen av alle oss som løfter bransjen.

I B2B-kategorien kan Vipps juble over gull med TRY Reklame og iProspect på laget. Gullet sikres for caset «Vipps, så var det verdt investeringen for bedrifter».

– Dette er en norsk aktør som har sett muligheter med egen posisjon i et nytt marked med sterke konkurrenter. Caset viser at det med god innsikt om ‘pains and gains’ hos målgruppen, et distinkt konsept med gjenkjennbare merkevareelementer, og med en smart media plan, er mulig å lykkes i et nytt marked med en ny og dyrere tjeneste, heter det i juryens begrunnelse.

Vipps fikk to priser under ANFO Effekt torsdag kveld.

De lar seg imponere over et godt skrevet og dokumentert case fra innsikt og strategi til implementering av tiltak og solide salgsresultater. Juryen er spesielt imponert over aktørens evne til å være tro mot egen merkevare.

Sølvet henter Poweroffice, og bronse kan Askeladden & Co med Randi Regnskap notere seg for.

Diplomet tilhører VW for Norges mest populære arbeidsplass på 4(5) hjul.

Rebil Mobility tar med seg gull i kategorien Ny. De har Askeladden & Co på laget og vinner for caset «Rebil - Motorveien til Norges største bruktbilforhandler».

Juryen mener vinneren leverer på alle punkter.

– De viser til god innsikt og markedsforståelse og leverer en smart kommunikasjonsstrategi med fokus på å etablere gjenkjennelighet og bygge oppunder verdiforslaget.

Og legger til:

Gjengen fra Askeladden & Co kunne juble over kveldens andre pris. Denne gangen for Re Bil.

– Til tross for små budsjetter, har de på kort tid klart å bli en ledende aktør i bransjen! DET er effekt det! Vinneren er Rebil – motorveien til Norges største bruktbilforhandler

Sølvet går til OBOS og Finn.no henter bronse. Diplom i denne kategorien går til Ringnes AS.

Årets totalvinner, eller «best in class 2022», er en vinner som kan fungere som forbilde for alle som jobber med markedsføring.

– Dette er skikkelig bra håndverk, mener juryen og legger til at det er et case å bli inspirert av.

– Basert på en tydelig og lettfattelig strategi med et veldig tydelig mål har de maktet å styrke assosiasjonene til de viktigste driverne. Og ikke minst, kapret markedsandeler med lavere innsats enn konkurrentene. Vinneren har gjort det veldig tydelig for forbruker. Det er jo det markedsføring handler om.

Grand Prix går til Coop Extra med caset «Gjør det tydelig».



Powered by Labrador CMS