Årets Grand Prix-vinner kan fungere som et forbilde for alle som jobber med markedsføring
Kiwi skaper full effekt med bærekraft og PHD og WAL stikker av med Grand Prix i ANFO Effekt.
(VIPPA, OSLO): Torsdag kveld inviterte Annonsørforeningen (ANFO) til prisutdelingen ANFO Effekt, som hedrer effekten av markedsføringsarbeid og markedskommunikasjon.
Se fullstendig oversikt over alle vinnere lengre ned i saken.
Nytt av året er kategorien bærekraft, som ble lansert for å anerkjenne markeds- og kommunikasjonsarbeid som på best åte demonstrerer hvordan en merkevare har fremmet bærekraft. Tidenes første gull i ANFO Effekt Bærekraft, gikk til Kiwi med Trigger, Carat, Alexander Reklamebyrå, Spoon, Han Som Tegner og Mvh på laget. Caset var Kiwi – Skolekravet.
Juryen trakk frem hvordan gullvinneren gjennom godt innsiktsarbeid og en tydelig strategi har økt bevisstheten rundt et sosialt problem som angår en stor del av befolkningen og satt det på dagsordenen.
Sølvet går til OMD, NORD DDB og WergelandApenes, og OMD, Cavai, TRY og Orkla Design noterer seg for bronse.
I denne kategorien deles det i tillegg ut fire diplom til Pierre Robert, Sparebank 1 Nord-Norge, Vy og Cavai.
Kveldens mestvinnende er TRY som totalt får seks utmerkelser i form av to gull, bronse og tre diplom.
Kveldens gullvinnere:
SMART Produkt/ handel: McDonald's med OMD og Nord DDB - «Ikke heng på McDonald's» - Reisen fra global kjempe til lokal støttespiller.
SMART Tjeneste: Vipps med TRY Reklamebyrå og iProspect - Vipps, så vokste vi på netthandel – Veien til vekst gjennom å forstå den sterke merkevarens svake sider.
Vekst: Coop Extra med WAL og PHD - Gjør det tydelig!
Bærekraft: Kiwi med Trigger Oslo, Carat, Alexander reklamebyrå, Spoon, Han som tegner og MVH - Kiwi – Skolekravet.
B2B: Vipps med TRY Reklamebyrå og iProspect - Vipps, så var vi verdt investeringen for bedrifter!Ny: Rebil Mobility med Askeladden & Co - Rebil - Motorveien til Norges største bruktbilforhandler
PHD og WAL kan begge ta med seg kveldens eneste Grand Prix hjem for arbeidet for Coop Extra med caset «Gjør det tydelig!».
– Årets totalvinner, eller «best in class 2022», er en vinner som kan fungere som forbilde for alle som jobber med markedsføring. Dette er skikkelig bra håndverk, heter det i juryens begrunnelse.
Som også legger til at dette er et case å bli inspirert av.
– Basert på en tydelig og lettfattelig strategi med et veldig tydelig mål har de maktet å styrke assosiasjonene til de viktigste driverne. Og ikke minst, kapret markedsandeler med lavere innsats enn konkurrentene. Vinneren har gjort det veldig tydelig for forbruker. Det er jo det markedsføring handler om. Det er en stor glede å dele ut årets Grand Prix til Coop Extra med caset «Gjør det tydelig».