Sikret tidenes første bærekraftspris på ANFO Effekt

– Alle gir av seg selv.

Publisert

– Det som er rått her er at reklamebyrået har ideen, de rett og slett går og sier at vi trenger PR-hjelp, det er det som kommer til å drive kampanjen. Så sonderer vi terrenget litt, leter etter PR-byrå, så møter vi Trigger og finner en god kjemi der og så bare kjører vi på.

Det sier Jakob Rolland, marketing sjef i Kiwi til KOM24.

På torsdag vant Kiwi, sammen med Trigger, Carat, Alexander reklamebyrå, Spoon, Han som tegner og MVH i årets nye kategori på ANFO Effekt, Bærekraft

De vant for kampanjen Skolekravet der man krever gratis bind og tamponger i skolen.

– Det er bare et så upretensiøs samarbeid mellom byråene hvor alle bare vil det beste for hele kampanjen. Alle gir av seg selv og jeg må berømme reklamebyrået og Trigger som har gjort en kjempejobb her. Vi er så stolte og fornøyde. Det er dritbra, sier en fornøyd Rolland.

Bente Kvam Kristoffersen i Trigger skryter også av samarbeidet og kaller det inspirerende.

Hun sier at prisen betyr mye for dem.

– For det er en effektpris og for oss er det ekstra stas når det blir resultater av det vi driver på med, sier hun.

Hun peker på at kampanjen også krever videre nå, blant annet i flere nyhetsoppslag den siste tiden for det er et krav blant unge jenter.

– Da tenker jeg at vi har truffet et bra punkt da, sier hun.

– Men hvilken effekt har dere fått ut av dette konkret?

– Det er fire fylker som har innført gratis bind og tamponger, sier Rolland.

– På grunn av denne kampanjen?

– I alle fall godt dyttet på av den. Det som gjenstår nå er at den kommer ned på ungdomsskolen og barneskolenivå, sier han.

Kvam Kristoffersen mener at det engasjementet de unge folkene viser gjør at politikerne får et press på seg til å faktisk gjøre noe det.

– Og det er jo det som er noe av kraften i hele kampanjen. Jeg tenker at Kiwi tar et initiativ og kjemper for forbrukerne viser at merkevaren prøver å ta ansvar. Det mener jeg er veldig bra

Powered by Labrador CMS