Røde Kors avmålt til nominasjonen: – En enorm humanitær krise er vanskelig å knytte til en prisutdeling
Røde Kors er nominert til «Beste krisekommunikasjon» i Den store kommunikasjonsprisen for sitt arbeid under den pågående Israel-Palestina-konflikten.
– Jeg synes det er veldig blandede følelser å bli nominert til en slik pris. Det er en enorm humanitær krise, og det er vanskelig å knytte det til en prisutdeling, sier kommunikasjonssjef Geir Arne Bore.
En krevende nominasjon
Situasjonen har satt dype spor i organisasjonen, spesielt fordi flere kolleger i Røde Kors-bevegelsen har mistet livet i både angrepene mot Israel og den påfølgende krigen i Gaza.
– Det er så enorme lidelser, så store sivile tap, og så mange kolleger i bevegelsen som har blitt drept. Vi er på mange måter blitt lamslått av det, så det å forholde seg til en pris oppi dette kjennes rart, sier Bore og fortsetter:
– Dette er jo heller ikke krisekommunikasjon for oss som organisasjon. Dette er en global krise, og vår jobb er å kommunisere og respondere. Det er selve kjernen i det vi gjør som beredskapsorganisasjon.
Den grusomme konflikten har preget verden, og også kommunikasjonen til Røde Kors siden 7. oktober i fjor, da Hamas iverksatte sitt mest omfattende angrep på Israel noensinne.
– Det har vært ekstremt krevende å legge kommunikasjonen på riktig nivå i en så polarisert konflikt. Vi står i et kommunikasjonslandskap der sterke ord og virkemidler dominerer, mens vi må holde oss nøytrale og upartiske, sier han.
Han beskriver hvordan organisasjonen har balansert tydelighet med nøytralitet i en situasjon preget av feilinformasjon og desinformasjon.
– Det er mange sterke stemmer og synspunkter i debatten. Vår rolle har vært å være tydelige på de humanitære behovene, innsatsen som gjøres og de folkerettslige prinsippene. Det er også viktig å unngå politisering av nødhjelp, sier Bore.
På bakken i Gaza
Røde Kors har vært åpne om de utfordrende forholdene de står overfor, som angrep på helsepersonell og store vanskeligheter med å nå fram til berørte områder.
Dette har bidratt til at mediene kan rapportere på en presis og faktabasert måte.
– Vi har jobbet hardt for å sikre nøytral, faktabasert kommunikasjon. Det er også verdt å nevne at vi har vært inne i Gaza og laget kommunikasjon fra bakken – noe jeg tror nesten ingen andre har gjort, sier Bore.
Selv om Bore opplever koblingen mellom prisutdelingen og konflikten som krevende, uttrykker han takknemlighet for anerkjennelsen av arbeidet som er gjort.
– Når det er sagt, er det fint at den jobben vi gjør blir anerkjent. Hvis noen synes at vi har håndtert dette på en god måte, så takker jeg for den tilbakemeldingen, avslutter han.
Vinnerne i hver kategori annonseres på prisfesten 6. februar 2025 på Røverstaden i Oslo.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no