Den digitale løsningen er kåret til «Site of the Day»
Internasjonal oppmerksomhet til teamet bak Banorama.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Det er selvfølgelig stas at løsningen får utmerkelsen Site of the day, og det setter oss i godt selskap med et lite knippe andre norske byråer, sier Spoon-designer Marius Hole.
Den digitale løsningen banorama.no har på kort tid fått internasjonal oppmerksomhet, og etter lanseringen i mai, har den mottatt hedersutmerkelsen «Site of the Day» hos både awwwards.com og fwa.com.
– Vi føler oss jo nesten like tøffe som toget, sier kreativ leder i Spoon, Mats Michael Olsen, som også har vært med som rådgiver på prosjektet.
Kan brukes i undervisning
Banorama er en satsning fra Bane NOR som ble lansert 18. mai. Det er et slags digitalt univers laget av Spoon som skal lære barn om farene tilknyttet jernbanen.
Siden består av både fargerike illustrasjoner, meldinger fra små ekorn, animasjoner av konduktører og filmer med både Bane NOR-ansatte og kjente youtubere.
Den digitale løsningen er pakket inn i et design som tydeligvis har falt i smak hos både designentusiaster og juryemedlemmer.
– Men jeg må understreke at den viktigste juryen blir barna! Det blir veldig spennende å høre responsen deres når siden forhåpentligvis får innpass i barne- og ungdomsskoler til høsten, sier Hole.
Banorama.no er laget for barn i skolen, og har en egen seksjon for lærere som ønsker å benytte seg av læringen i en skoletime.
Bane NOR har et kontinuerlig fokus på holdningsskapende arbeid. Det er heldigvis få ulykker på jernbanen, men når det først skjer kan det være av den alvorlige sorten.
– Bane NOR ønsket på en måte å si to ting på en gang, sier Olsen.
– De ville jo forsikre unge om at tog er en veldig trygg måte å reise på, samtidig som det kan være farlig om du ikke er på vakt. For oss ble det en fin utfordring å bryne oss på kreativt.
Digital gullmedalje
Siden er bygget opp som en lang scroll, men underveis møter man på både det ene og det andre som holder på oppmerksomheten. Nederst på siden kan man til og med prøve seg på Banorama-quizen for å teste om kunnskapen sitter. Målet er at denne formen for læring skal gjøre det enkelt for barna å ta til seg informasjonen.
Landingssiden er også tilpasset med videoer for barna som ikke vil lese, og har en underholdene quiz-film som er laget sammen med youtuberene Halvor og Sandra.
– Det er veldig givende å lage løsninger som kanskje kan være med på å endre holdninger over tid. Spesielt om et så alvorlig tema og for en kunde som Bane NOR som har et så viktig samfunnsoppdrag, sier designer Hole.
I tillegg til arbeidet med design, konsept og film fra Spoon, er Banorama utviklet av Værsågod og illustrert av Frode Skaren i byHands.
– I tillegg til våre interne ressurser, brukte vi jo de flinkeste vi folka vi vet om, så det er kanskje ikke så rart at det ble fint, avslutter Olsen.