Axel Revheim, byråleder i Nucleus

Rekordår for Nucleus:
– Føltes som om vi kjørte i blinde

Måtte tenke både kortsiktig og langsiktig for å ha nok oppdrag

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi forsto raskt at denne situasjonen kunne bli ganske alvorlig, og vi bestemte oss for å gasse og bremse samtidig, forklarer byråleder Axel Revheim.

De jobbet langt mer aktivt med å hente inn nye oppdrag i markedet.

Vi var tvunget til å se 6 til 12 måneder fremover, selv om det føltes som om vi kjørte halvt i blinde. Kostnadene ble redusert der det var mulig for å tilpasse en mulig svikt i inntektene, deretter giret vi opp for å skape nye prosjekter med eksisterende kunder.

Permitteringer var utelukket og byrået la en strategi for å øke salgsaktiviteten, noe som har ført til at 2020 ble et rekordår med omsetningsrekord og resultatvekst sammenlignet med 2019, opplyser de på hjemmesiden. Omsetningen økte med nesten 10 millioner og driftsresultatet endte på 3,7 millioner før skatt.

Tomme gater

I likhet med kundene jobbet de så normalt som mulig, men opplevde store utfordringer i et folketomt Oslo.

– Alle oppdrag er unike med konkrete behov, og med en hovedstad ryddet for folk, ble det utfordrende å ta gode bilder av mennesker for Ruter.

I fjor høst vant byrået anbudet på kollektivselskapets film- og fototjenester, og skal samarbeide de neste årene. Første kvartal har startet bra, og byrået jobber med flere langsiktige kontrakter. I tillegg opplever de en økt etterspørsel fra eksisterende kunder.

– Vi var godt rustet i forkant av pandemien og kanaliserte energien i tiden etter nedstengningen. Vi investerte i økt salg, og dette viser seg å være en strategi som har fungert veldig bra for oss.

Høster belønning av sterk innsats

Byrået har løst mange pandemiutfordringer og kommet godt ut av det, men Revheim friskmelder ikke næringen, og tør ikke spå fremtiden ennå.

– Vi har lært at alt kan endre seg veldig raskt. Vi må fortsatt planlegge langsiktig, men også være klare til å justere raskt om betingelsene ender seg.

Kompetanse Norge, Kystverket, Norec, Berry Alloc, Gberit og Wilfa, er noen av byråets nye kunder. Totalt landet byrået 20 nye oppdrag, og hadde en resultatvekst på 48 prosent sammenlignet med 2011.

Powered by Labrador CMS