Det blir snorklipping, åpningstale, goodiebags, noe godt å spise – og til og med et hoppeslott når Fæbrik åpner i Oslobukta.

Nå åpner Fæbrik: – På grensen til forsvarlig

Tirsdag 13. august åpnet Fæbrik dørene til butikken sin i Oslobukta.

Publisert
På Barcode skal Fæbrik utforske vintage-segmentet med sin helt egne vri.

Jenny Skalvan, Ingrid Bergtun, Mari Nordén og ingrid Vik Lysne grunnla selskapet i 2020 med mål å inspirere til grønnere klesforbruk. 

Nå får de et samlingssted for alle som elsker gjenbruk og søm. 

Butikken vil tilby vintage, overskuddstekstiler og sysaker. I etasjen over har Fæbrik fått kontorer og syverksted. De kommer også til å arrangere kurs og eventer. 

– Dette er en drøm vi ikke visste vi hadde, men nå går den i oppfyllelse. Det føles helt sinnssykt, sier Jenny Skavlan.

– Bærekraft skal lønne seg

Opprinnelig var Fæbrik kun på jakt etter nye kontorer, men da de kom over lokalet i Barcode, så de andre muligheter.

Satsingen er ikke uten risiko. Skavlan beskriver det som «på grensen til forsvarlig» – et uttrykk alle er enige om kunne vært Fæbriks undertittel.

Jenny Skavlan, Mari Norden, Ingrid Bergtun, Fæbrik

– Vi føler at vi har vokst opp og flyttet ut av jentekollektivet, og nå har vi kjøpt oss hus. Det er selvfølgelig en stor risiko, og det vi holder på med nå er langt fra billig, fortsetter hun.

I fjor omsatte selskapet for 12,7 millioner kroner, mer enn dobbelt så mye som de drøyt fem millionene de tjente i 2022.

Karoline Kjønniksen kom inn som daglig leder i fjor. Hun var tidligere salgssjef i Holzweiler og så klesmerket gå fra 50 ansatte og noen titalls millioner i omsetning, til over 200 ansatte og rundt 300 millioner. 

– Tidligere tjente vi primært på salg av overskuddstekstiler og symønstre, i tillegg til kommersielle samarbeid, forklarer Ingrid Bergtun.

Gjennom konkrete tiltak som å innføre Vipps som betalingsalternativ, erstatte tegninger av mønstre med bilder av jentene, og tilby nål, tråd og symaskin via nettsiden, har veksten skutt fart.

– Økt inntekt betyr flere folk for oss. Vi er stolte av at det går an å kombinere business med det å skape endring i klesindustrien, sier Mari Nordén. 

Fra å starte som fire, ble de fem med Kjønniksen, og i dag teller Fæbrik hele 13 ansatte.

– Bærekraft skal lønne seg, legger Skavlan til. 

Fokus på endring, ikke moteuke

Mens resten av motebransjen har vært i full sving på Copenhagen Fashion Week, har Fæbrik fokusert på sitt eget oppdrag.

– Vi brenner for å skape endring. Vi har knapt lagt merke til moteuken, for det er ikke der vår motivasjon ligger. Vi skal til Arendal for å påvirke politikerne, sier Skavlan.

Jenny Skavlan, Ingrid Bergtun og Mari Nordén.

Med smittende engasjement, inspirerer Fæbrik en ny generasjon til å tenke grønnere. 

– Vi prøver alltid å overraske og være litt på grensen. Vi har noen reklamer som kommer nå hvor vi nesten gruer oss litt, fordi vi føler vi drar den litt for langt. Men det er akkurat der vi skal være, fordi alt annet er så korrekt, sier Skavlan.

Sy-influensere er blitt en greie, og i front går Fæbrik-gjengen som gode eksempler.

– Hva betyr Fæbrik for dere personlig? 

–Det betyr altfor mye. Det er nesten overveldende å være så følelsesmessig knyttet til sin egen jobb. Fæbrik er en del av vårt DNA. Søm har vært mitt fristed siden barndommen, og nå har jeg muligheten til å jobbe med det som betyr mest for meg, hver eneste dag. Å se dette vokse er nesten mer enn jeg kan ta inn, sier Skavlan. 

– Å jobbe med noe som direkte bidrar til å sette bærekraft på agendaen, og vite at arbeidet vårt gir så stor mening og er en del av løsningen, føles utrolig bra, avslutter Nordén. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS