Det er tydelig at vi traff en nerve, forteller brand director for Kari Traa, Karl Henrik Felde i en pressemelding.

Klesmerket bestemte seg for å være dønn ærlige om hvor vanskelig det er å få til grønn omstilling

– Vi la alle kortene på bordet og fikk en overveldende respons fra både forbrukere og konkurrenter

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I stedet for å skryte av sin nye bærekraftkolleksjon bestemte klesmerket Kari Traa seg for å være ærlige om hvor vanskelig det egentlig er å få til grønn omstilling.

Det ga resultater, opplyses det om i en pressemelding.

- Vi la alle kortene på bordet og fikk en overveldende respons fra både forbrukere og konkurrenter. Det er tydelig at vi traff en nerve, forteller brand director for Kari Traa, Karl Henrik Felde i meldingen.

Sportsmerket, som eies av Active Brands, hadde i utgangspunktet tenkt til å lage en kampanje om hvordan den nye og innovative kolleksjonen, som består av resirkulert materiale og avkapp fra tidligere produksjon, ble laget.

Men etter å ha diskutert konseptet med byrået Trigger ble løsningen en helt annen.

- Trigger utfordret oss skikkelig, og vi innså at vi ikke kunne slå oss til ro med å «bare» ha laget Kari Traas til nå mest bærekraftig produkter. Som bransje kan vi ikke sitte på hver vår tue om vi skal få til et grønt skifte. Vi blir nødt til å ta tak i de store, strukturelle hindringene, og finne varige løsninger på tvers av merkevarene, forteller Felde.

Med Kari Traa selv i spissen ba de derfor konkurrentene om å dele sine bærekrafts-hemmeligheter, i en film laget av Oslo Assembly.

Samlet konkurrentene til fellesmøte

Et par dager etter publisering hadde Kari Traa fått over 600 kommentarer fra engasjerte forbrukere på sosiale medier. Konkurrenter slik som Devold, Bergans, Swix, Ulvang og Helly Hansen, applauderte initiativet og tok kontakt for å et tettere samarbeid om å finne gode løsninger.

I februar samlet flere av konkurrentene seg til et digitalt møte.

- Motebransjen har etablert gode samarbeidsmodeller for bærekraft, men dette var første gang sportsbransjen samles på denne måten og diskuterer sine spesifikke utfordringer. Det er i seg selv en seier, og vi har bare så vidt begynt. Dette er starten på noe større, sier Felde.

Nå vil Kari Traa gå gjennom alle innspillene de har fått, og legge en plan for hvordan engasjementet skal tas videre.

- Tøft gjort

Kreativ leder i Trigger, Magdalena Kamøy, er imponert over Kari Traas stå-på-vilje.

- Det er tøft gjort av Kari Traa å være så ærlige som de er og desto gøyere å se hvilke resultater det gir. Kari Traa har alltid turt å ta steget frem, og det er veldig inspirerende å jobbe med en merkevare som pusher hele bransjen videre. Nå gleder oss bare til fortsettelsen, sier hun.

Trigger-teamet bak kampanjen består i tillegg til henne av kreatør Olina Søyland Bru, innholdsrådgiver Sindre Prestby, PR-rådgiver Ina Rosenberg Stavrum, designer Fredrik Myhre og prosjektleder Marte Bruset Lunde. Trigger-sjef Bente Kvam Kristoffersen er kundeansvarlig.

Powered by Labrador CMS