Bane Nor bruker millioner på innleide kommunikasjonskonsulenter
Har et mål om 350 medieomtaler i måneden.
Bane Nor har 44 kommunikasjonsrådgivere og bruker årlig 35 millioner kroner på å lønne kommunikatørene sine.
Tall som Aftenposten har hentet fram viser at Bane Nor også brukte en million kroner på å leie inn kommunikasjonskonsulenter i de tre siste månedene av 2022.
– Én har spesialkompetanse og kom inn som vikar for en i fødselspermisjon. Én er leid inn for å rydde i ulike databaser når vi oppgraderer hjemmesidene våre. Den siste vikaren er leid inn som kommunikasjonsstøtte for et prosjekt, sier Torild Lid Uribarri, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Bane Nor til Aftenposten.
Hun sier de generelt ønsker minst mulig innleie og heller egne ansatte, men peker på at de generelt har veldig mye å gjøre på.
En strategiplan fra 2020 som Aftenposten har fått tilgang til, viser at Bane Nor hadde et mål om å generere 350 månedlige medieomtaler.
Uribarri peker på at Bane Nor er et selskap i omstilling.
– Da er kommunikasjon et viktig verktøy for å skape forståelse for hvorfor vi må endre oss og for å bidra til utvikle kulturen i selskapet.
Aftenposten har forsøkt å få innsyn i kommunikasjonsplanene til Bane Nor for 2023 og har fått avslag. Vedtaket er påklaget.