Sophie Elise deler nå flittig av livet som nybakt mor, til tross for tidligere løfte om å skjerme barnet. Mads Hansen har kritisert henne for å bruke sønnen som «clickbait» for å tjene penger.

Presser på for forbud mot influensers barnereklame

Venstre mener det er er på høy tid å innføre nye grep for å styrke barns personvern. Redd Barna kritiserer regelverket som uoversiktlig og fragmentert. 

Publisert Sist oppdatert

I fjor skapte Venstres forslag om å forby influensere å bruke egne barn i kommersiell sammenheng på sosiale medier kraftige reaksjoner. Influensere var delte – noen ristet på hodet, mens andre, og flere politikere, ga sin fulle støtte.

Norges største influenser, Sophie Elise, gjorde det klart før fødselen at hun ville holde sitt barn utenfor sosiale medier. Nå har hun snudd – og satt en ny spiss på debatten om barns eksponering på nett. 

– På høy tid

– Vi i Venstre mener at det er svært problematisk at barns private sfære forstyrres av foreldre i kommersiell hensikt, og derfor fremmet vi forslag i Stortinget der vi foreslo å innføre et forbud mot at foreldre publiserer barns personopplysninger, inkludert bilder, for kommersielle formål på nett. 

Det sier Grunde Almeland, stortingsrepresentant for Venstre og leder for familie- og kulturkomiteen, til KOM24.

Stortingsrepresentant Grunde Almeland (V) understreker at Venstre vil fortsette å presse på for tydeligere regler for barns personvern i digitale medier.

Selv om flertallet på Stortinget allerede har sagt nei til forslaget, understreker Almeland at saken fortsatt er viktig for dem.

– Vi kommer til å forsøke å få gjennomslag for forslagene på nytt når anledningen byr seg i tiden framover, sier han og fortsetter: 

– Jeg og Venstre har ønsket oss tydelige regler for hvor grensene går før barnas grunnleggende rettigheter brytes, og vi mener at det er på høy tid å innføre nye grep for å styrke barns personvern generelt, og verne om de mest sårbare barna spesielt.

Almeland understreker at barn har en grunnleggende rett til privatliv, men at foreldre tolker dette ulikt.

– I motsetning til oss voksne har barn verken tilgang til de fleste av kanalene hvor informasjonen om dem deles, eller mulighet til å si ifra, sier han. 

Selv om barn noen ganger gir samtykke til å bli tatt bilde av, påpeker han at de ikke har kontroll over hvordan bildene brukes videre.

– Spesielt de yngste barna kan ikke gi et selvstendig samtykke og vurdere konsekvensene av slik eksponering når de ikke har kunnskapen om hva dette innebærer. Når barna så vokser opp, kan de havne i en situasjon der de har en digital profil de selv ikke kjenner seg igjen i.

– Uoversiktlig og fragmentert 

– Vi er kritiske til å utlevere barnas privatsfære i en virksomhet som influensere, sier Kaja Hegg, spesialrådgiver i Redd Barna. 

Kaja Hegg er spesialrådgiver for barns rettigheter og internett i Norgesprogrammet i Redd Barna

Hun påpeker at barn har en selvstendig rett til privatliv etter FNs barnekonvensjon artikkel 16, og at inngrep i denne skal begrunnes med barnets interesser. 

Redd Barna innga høringsuttalelse i forbindelse med Venstres forslag, der de støttet forslaget om å nedsette et lovutvalg for å gjennomgå og foreslå endringer i regelverk for å beskytte barn og unge på digitale flater. 

– Vi er fremdeles av den oppfatning at en fellesnevner når det gjelder barn og det digitale, er at regelverket er uoversiktlig og fragmentert, sier Hegg. 

Dette påpeker hun er gjennomgående, både når det gjelder privatlivsbeskyttelse og beskyttelse mot aggressiv og målrettet markedsføring mot barn. 

– Det gjør det vanskelig for både voksne og barn å orientere seg, understreker Hegg. 

Ny handlingsplan kan endre bildet

At Venstres forslag ikke ble vedtatt, kom ikke overraskende på, da det var et representantforslag.

– Derfor er vi egentlig glad for at det skapte såpass stort engasjement, som i sin tid kanskje kan føre til endring, likevel. De foreslo dessuten en rekke av tiltak, så vi håper fremdeles å se noe av dette i regjeringens tiltak, avslutter Hegg. 

Blant annet ser Redd Barna fram til Medietilsynets handlingsplan som skal lanseres i oktober, samt den varslende stortingsmeldingen, som forhåpentligvis vil adressere flere av utfordringene knyttet til barns eksponering på digitale plattformer.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS