Kampanjen er basert på kundens «hvilepuls» når de får hjelpen de trenger
Administrerende direktør i Bas kommunikasjon ser tilbake på et godt driftsår i 2020, og ser positivt på fremtiden med en nyprodusert kampanje for Eika.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Bas kommunikasjonsbyrå holder til i Oslo, og jobber daglig med å skape kreative løsninger. Blant annet ble de valgt ut som totalbyrå, da Eika hadde en byråpitch med flere kandidater i fjor. Byrået ble opprettet 1992 med to ansatte, og har nå vokst til 63 ansatte.
Med administrerende direktør Arild Horsberg i spissen hjelper de kunder med alt fra analyse, innsikt og digital markedsføring. Nylig produsert de en kampanje for å promotere Eika Smålån i sosiale medier og på skjermer Eikas 65 lokalbanker.
– I snart ett år har Bas Kommunikasjon vært fast byrå for Eika - alt fra kundereiser til filmer. For oss er banken en stor og spennende kunde, forteller Horsberg til KOM24.
«Hvilepuls»
Personlig rådgivning og lokal forankring er sentralt i Eika-kjedens merkevare. Bas så på dette som et unikt fortrinn sammenlignet med mange andre aktører som selger kreditt- og forbrukslån, fordi det skaper trygghet hos kunden og banken/rådgiveren fremstår som den gode hjelperen.
– Og hva får man når man har orden i økonomien? Jo, hvilepuls. «For det er i livet ellers man skal ha høy puls».
I kampanjen brukte Bas analyseverktøyet NeedScope for å segmentere markedet etter funksjonelle og emosjonelle behov, samtidig for å beskrive Eikas posisjon i markedet. Verktøyet ble brukt aktivt både i utarbeidelsen av konseptet «Hvilepuls», men også i uttakene.
– Alle uttakene skulle utstråle varme og positivitet, til tross for at temaet kan være vanskelig for mange. Dette var en effektiv kampanje: CTR (Click Through Rate) på kampanjen var 50 prosent høyere enn gjennomsnittet og CPC (Cost Per Click): 38 prosent lavere enn gjennomsnittet.
Voksende stab
Administrerende direktør er glad for å kunne fortelle at de har vokst gjennom pandemien, og at det er flere ansatte nå enn det de hadde for ett år siden.
I tillegg til flere spennende planer, har de også mellom seks til åtte newbies-pitcher på gang.
– I 2020 hadde vi et positivt driftsresultat. Både jeg som administrerende direktør og styret er godt fornøyd med utviklingen i 2020, og for starten i 2021. Vi har et betydelig positivt driftsresultat, sier han og legger til:
– Vi har klart å snu det som så veldig dramatisk ut i fjor, til noe positivt. Siden pandemien startet, har vi ansatt sju stykker. Vi ser optimistisk på framtiden.