Like mange lytter til podkast i år som i fjor, forteller Heidi Thomassen i Bauer Media.

Flest kvinner synes det er viktig at podkaster er gratis

Bare tre av ti sier at de er villig til å betale for å slippe reklame eller få tilgang til eksklusivt innhold.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

For tredje året på rad har NRK, Schibsted, Bauer Media og Norstat gjennomført undersøkelsen «Den Store Podrapporten».

Målsettingen med rapporten er å gå i dybden på podkastlytting i Norge, for å gi et oppdatert bilde av blant annet lytteomfang, vaner, drivere og barrierer for lytting, samt fremtidig vekst for podkast.

Analysesjef i Bauer Media Heidi Thomassen, la torsdag fram funnene på seminaret «Folks medievaner 2022».

– Den totale dekningen til podkast holder seg stabil på 65 prosent, noe som betyr at like mange lytter til podkast i 2022, som i fjor.

Lojale lyttere

Den typiske podkastlytteren er ung, bor i sentrale strøk, vil bli underholdt og lære nye ting, og foretrekker norske podkaster.

– Jo eldre man er, jo mindre lytter man. Og undersøkelsen viser at podkast konsumeres typisk mens lytteren gjør andre ting. Husarbeid og turgåing er fortsatt de aktivitetene flest har gjort mens de lyttet, i tillegg er bilkjøring, matlaging og lytting på vei til eller fra steder, også viktige aktiviteter.

Podkast er fortsatt et hjemme-medium selv om dette konsumet har gått noe ned, og konsumet på offentlig transport har gått opp.

– Det henger selvfølgelig sammen med pandemien, men vi ser at hjemme-konsumet i mindre byer ikke går like mye ned som det gjør i Oslo.

Podkastlyttere hører i snitt 90 prosent av en episode, noe som tyder på høy grad av lojalitet.

– Og uavhengig av hvor ofte vi lytter foretrekker flest episoder som er mellom 30–44 minutter lange.

Kvinner vil ha gratis podkast

De viktigste kriteriene når vi velger en podkast er at den er lett tilgjengelig, gratis og har god lyd.

– Hele sju av ti synes det er veldig viktig at podkaster er gratis, og dette gjelder hovedsakelig kvinner under 30 år.

Av de som synes det er viktig at podkaster er gratis, oppgir likevel tre av ti at de kunne tenke seg å betale for å slippe reklame eller få tilgang til eksklusivt innhold.

Det er fortsatt stort vekstpotensial blant de som i dag ikke lytter til podkast. Hele 87 prosent svarer at de kommer til å lytte til podkast i fremtiden eller enda ikke vet om de kommer til å lytte.

Powered by Labrador CMS