
Hanna og Fam stakk av med Young Lions-seier: – Sykt gøy!
Nå skal de vinne i Cannes. – Vi har jobbet hardt med dette!
– Dette var sykt gøy. Vi gleder oss skikkelig mye, det er ekstra gøy at det var så hard konkurranse som det var i år.
Det sier en glad og stolt Hanna Sætre i Trigger.
Sammen med Fam Viggen stakk hun av med seieren i den norske Young Lions PR-konkurransen og skal til Cannes i sommer for å forsvare Norges ære.
De gikk til topps med sin løsning Zero Point Demand.
– Vi har jobbet skikkelig intensivt og hardt. Det er jo en tøff konkurranse og man vinner ikke på flaks. Vi er veldig happy med det vi har levert inn, men og med presentasjonen, sier hun.
Konseptet utfordrer dagens reiselivspraksis ved å snu premissene for turisme på Svalbard. I stedet for å delta i et system som belønner lite bærekraftig turisme, tar Svalbard en modig og selvstendig posisjon som en destinasjon som setter sine egne regler og utfordrer status quo for å beskytte sin unike natur.
Vinnerkonseptet ble utviklet som svar på briefen fra Visit Svalbard som utfordret deltakerne til å finne innovative løsninger for bærekraftig turisme.
Sætre sier at det som var gøy med dette var å lage en løsning de hadde vært stolt av om de hadde gjort det på jobb for Trigger.
– Da var det jo alle slags kommunikasjonsjobber der du kan bidra med noe på ekte og få til en endring som var ideen vår, forteller hun.
– Hva er ambisjonene deres i Cannes?
– Det er å vinne og å drikke oss velfortjent dritings. Vi har jobbet hardt med dette, sier hun og ler.
Byråleder Bente Kvam Kristoffersen er stolt over sine ansatte.
– For det første vet jeg hvor mye det betyr for dem for det sier noe om ønsket om å strekke seg og være best. Det er så stas at de vinner i denne konkurransen, for det kommer til å inspirere dem når de kommer ned der og får konkurrere på det nivået, det er knallbra. Vi er veldig stolte over å ha så gode talent her, sier hun.
Den norske konkurransen blir arrangert av Abelia og CAPA Kinoreklame, men nå skal duoen reise til Cannes i juni for å bryne seg på internasjonal motstand under det som kan regnes som et verdensmesterskap i PR for unge talenter.
Juryen, ledet av Arne Inge Solgard, var imponert over hvordan Sætre og Viggen klarte å skape en løsning som både utfordrer dagens normer og samtidig er kommunikativt sterk.
Fagjuryen trekker fram at konseptet ikke bare utfordrer bransjen, men også åpner for en viktig samtale om hvordan turisme kan tilpasses for å beskytte sårbare områder.
– Årets vinner presenterer en solid og gjennomtenkt idé med stort PR-potensial. Ideen treffer målgruppen, involverer samarbeid med viktige partnere og har forutsetninger for å skape debatt. Vi i juryen er veldig imponerte over Hanna og Fam, og gleder oss til å heie fra sidelinjen når de skal til Cannes, forteller Jurymedlem Elena Gonder, Rådgiver i Try.
Isabelle Johansen, representanten for briefholder Visit Svalbard understreker viktigheten av løsninger som utfordrer etablerte tankegods innad i bedriften.
-I PR-kategorien var det mye variert og spennende innhold fra alle teamene. Deltakerne viser hvor viktig det er å tørre å ta sjanser og tenke utenfor boksen når man jobber med markedsføring og kommunikasjon. Jeg tipper de fleste av oss vet hvordan det er når man ser seg blindt på eget arbeid, da er det godt å ta med oss masse inspirasjon fra Young Lions PR tilbake til Longyearbyen.
2. plassen gikk til Caroline Hording og Marte Sundkvist Juveli fra Trigger/PR-operatørene og 3. plassen gikk til Sebastian Pandonis og Jens Østrem fra Anorak.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no