#MinJobb
Heidi mener det er for mye tåkeprat, innøvd retorikk og buzzord i bransjen
– Mange burde ha skrelt av mange ord og lag, og vært mer direkte og rett på sak.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.
Denne gang er det Heidi Sperre, daglig leder i kommunikasjonsbyrået FLY, som svarer i spalten.
– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?
– Jeg er daglig leder og rådgiver i kommunikasjonsbyrået FLY AS. Jeg startet byrået i 2010, og har i løpet av disse 10 årene fylt de fleste roller. Faget kommunikasjon er omfattende, og jeg jobber med alt fra strategi til innholdsproduksjon, måling av effekt og rapportering. Jeg har tidligere vært enda mer «hands on» på alle oppgaver, men ettersom vi har vokst, har jeg måtte delegere mer til andre. Nå jobber jeg mest med strategi, rådgivning, forretningsutvikling, kvalitetssikring og kundekontakt, i tillegg holder jeg kurs og foredrag.
– Hva liker du best med jobben din?
– Jeg synes det er utrolig spennende å lære nye bransjer å kjenne. Jeg er en «lett-antennelig» person, og blir fort engasjert og interessert i ulike fagfelt. I denne jobben får jeg lære enormt mye forskjellig, det elsker jeg. Når jeg får ta del i kompliserte strategiske prosesser, er jeg også veldig fornøyd. Jeg liker skikkelige utfordringer!
– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?
– Om jeg må trekke frem noe, er regnskap og repetitive administrative oppgaver minst spennende. Men jeg liker det aller meste jeg gjør, nettopp på grunn av variasjonen. Miksen av de ulike oppgavene gjør at det aldri blir kjedelig, og jeg ville faktisk ikke vært noe foruten.
– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?
– Som sosiolog er jeg spesielt opptatt av det relasjonelle aspektet, alt det som skjer mellom mennesker. Jeg har alltid vært opptatt av kommunikasjon i en eller annen form, både i privat sektor som klinisk sosionom og familieveileder, og som strategisk rådgiver i næringslivet. Det er også givende å ta del i verdiskapning for våre kunder, og jeg blir skikkelig glad og stolt når vi skaper gode resultater.
– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?
– Jeg lar meg imponere mest av ekte mennesker som har en naturlig tilstedeværelse og real fremtoning. Det er også sympatisk og hensiktsmessig når kommunikasjon gir rom for andre og åpner for dialog. Fredrik Solvang er et glitrende eksempel på en som mestrer dette. Jeg synes også at Camilla Stoltenberg en aktuell offentlig figur som ikke først og fremst er kommunikatør, men er knallgod på kommunikasjon fordi hun er tydelig og troverdig.
– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?
– Katastrofen i Gjerdrum var svært krevende på alle måter, og kommunikasjonsbehovet nesten utømmelig i slike situasjoner. Da var det en fin opplevelse å se at alle etatene hadde solide fagbyråkrater som også behersket kommunikasjon på en forbilledlig måte. De formidlet fagkunnskap på en god måte, men var også tålmodige, empatiske og tillitsvekkende.
LES OGSÅ: Mari meldte seg selv for å bistå Gjerdrum med katastrofe-kommunikasjonen
– Hva er god kommunikasjon?
– Ekthet. Ærlighet. Tydelighet. Mange burde ha skrelt av mange ord og lag, og vært mer direkte og rett på sak. Det er mye tåkeprat, innøvd retorikk og buzzord som tilslører det egentlige budskapet. Jeg synes også at skikkelig god kommunikasjon kjennetegnes av glimt i øyet, og gjerne litt humor når det passer seg.
– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?
– Det er enormt mange aktører som har mye å si – i mange kanaler. Det vil si at det er mye støy, og vanskelig å skille seg ut. Mange er mer opptatt av konkurrentene enn å skape en egen profil og finne sin egen stemme. Jeg synes for mye blir for likt, og ønsker litt mer modighet og gnist velkommen!
LES OGSÅ: Kommunikasjonssjefen i Tesla elsker å jobbe med språk - og irriterer seg over journalisters klikkjag