Slik skal Havforskningen holde sine ansatte våkne på neste Teamsmøte
– Vi har en sprek og leken direktør som ville ha et pauseinnslag som får folk til å hoppe i stolen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Vi hadde fått relativt klare føringer fra direktøren. Det skulle ikke være noe klassisk musikk, hun ville ha noe som luktet asfalt og smakte litt friskt, sier nyansatt kommunikasjonsdirektør hos Havforskingsinstituttet, Marie Hauge.
Hvert år samler Havforskningsinstituttet (HI) hundrevis av sine ansatte, som til daglig er spredd over hele landet, til en samling i Bergen,for å få en god start på året.
Ikke kleint
Selv om vi nå forhåpentligvis nærmer oss slutten av pandemikrisen, er det uaktuelt å samle hundrevis av mennesker fra hele landet på en plass. Så hva gjør man da? Hvordan klare å skape engasjerende HI-dager?
Ved å leie inn et profesjonelt dansecrew, vel!
– Til det kjedsommelige har vi jo spøket med Teams, men det er jo det vi har å bruke nå, sier Hauge.
Derfor måtte de finne på noe som kunne holde de ansatte forran skjermene sine i flere timer når de skal ha sine årlige fagdager.
– Vi har en sprek og leken direktør som ville ha et pauseinnslag som får folk til å hoppe i stolen, sier Hauge.
Dermed måtte kommunikasjonsavdelingen til HI legge hodene i bløt og komme opp med gode ideer. De landet på at de ville leie inn dansecrewet Absence, for mange kjent fra Norske talenter. Da kunne de nemlig både lage en video med fart og de kunne involvere de ansatte.
– Tåler litt saltvann i luggen
– Da kunne vi gjøre det på en gøy måte, uten at det ble kleint, sier Hauge.
De ansatte tok utfordringen på strak arm.
– Vi vet at våre folk er sporty og at de er typene som tåler litt saltvann i luggen, sier hun.
Dermed fant de et assortert utvalg av sine ansatte og de rigget til et studio på tokt-lageret deres på Nykirkekaien i Bergen. Der spilte de inn video sammen med danserne fra Abasence. Til og med havforskingsdirektør Sissel Rogne var med på innspillingen.
Hauge sier hun ikke har fått se det ferdige produktet enda, men at det til nå ser både tøft ut og at det kan være til inspirasjon.
Hun sier det er svært utfordrende å klare å skape engasjement når det meste skjer via Teams. Men de har gjennom det året som har gått, gjort flere ting internt for å skape engasjement og samhold.
Blant annet har de i år hatt en digital julekalender, de har fått folk til å dele fra hjemmekontorene sine og de har utfordret de ansatte på hjemmetrim og fått bidrag fra både Sørlandet, Masfjorden og Tromsø.
– Det ser vi engasjerer. Når man ser kollegaene sine er det større sjanse for at det fenger enn når det er noe ferdigtygd som en kan hente utenfra og presentere for de ansatte, sier hun.
Hauge sier hun tror det er viktig å komme opp med slike stunt som det med dansecrewet.
– Jeg tror det er kjempeviktig, for alle er forutinntatt når de går til sånne digitale møter, de tror at det blir langdrygt og utmattende. Så dess mer man kan bryte opp, dess større sjanse for at folk kan sitte ut møtet, tror hun.
Men hun understreker et viktig poeng.
Rekordår for Schibsted Partnerstudio – nå ansetter innholdsbyrået ti hoder til
Kommunikasjonsfolkene slapp unna
– Det må passe inn i settingen. Her er det en kick off for de ansatte. Men vi kan ikke ha break dance i alle digitale møter, sier hun.
Men hva med kommunikasjonsavdelingen da? Hvor mye dansing ble det på de, lurer du gjerne på?
Ingenting, er svaret.
– Vi stod for alt det praktiske. Vi skaffet pizza, lokaler og skitne kjeledresser, så vi tenkte det var vårt bidrag, sier Hauge og ler.
Men hun understreker at de hadde nok steppet inn om ikke hadde fått fatt i nok folk.
– Men det var ikke noe problem, det var lett å få folk til å stille opp. Både kvinner og menn, unge og gamle, sier hun.
Den 7. januar får de ansatte se den etterhvert mye omtalte dansevideoen.
Les også: Geelmuyden Kiese mistet over 20 millioner i omsetning i 2020