Gina Tricot og Bianca Ingrosso anklages for grønnvasking
Sammen lanserte de klimakampanjen «Gina Tricot Forest». Men nå anklages de for grønnvasking.
I jakten på å fremstå som miljøvennlige har kleskjeden Gina Tricot og influenseren Bianca Ingrosso havnet i en steinstor bråte med «Gina Tricot Forest»-kampanjen.
Initiativet der de skulle plante en skog og kjøpe bikuber for å øke biomangfoldet, får nå massiv kritikk og anklages for grønnvasking.
Ekspertene rister oppgitt på hodet. Økolog Matts Lindbladh fra Sveriges landtruksuniversitet slår fast:
– Dette lukter det veldig grønnvasking av, sier han i et intervju med SVT.
Grunnen? «Skogen» det er snakk om er ikke stor nok til å kalles en skog.
For å klassifiseres som skog må arealet være minst 0,5 hektar. Området Gina Tricot har kjøpt utgjør bare 0,16 hektar med sine 503 trær. Lindbladh kaller det hele for en bløff.
Bikube-aspektet henger heller ikke på greip. Gina Tricot har kun anskaffet to bikuber, til tross for at kampanjen reklamerte med å støtte biomangfoldet.
Kritikerne raser og mener kampanjen gir et misvisende bilde av Gina Tricots miljøinnsats. Sjefen for global bærekraft i kleskjeden forsøker å dempe gemyttene ved å si at «intensjonene var gode».
– Jeg kan helt ærlig si at det bare var gode intensjoner med hele denne kampanjen, sier Rebecca Watkins, sjef for global bærekraftig i Gina Tricot, til SVT.
Men med en årsomsetning på 1,8 milliarder svenske kroner har de likevel kun brukt 80 000 kroner på «skogen» og 28 000 på bikubene.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no