Bill Gates på scenen under konferansen som norske Metric lagde den visuelle profilen til.
Bill Gates på scenen under konferansen som norske Metric lagde den visuelle profilen til.

Bill Gates-organisasjon valgte norsk byrå

Det var det norske designbyrået Metric som sto for visuell profil da personligheter som Prins William, John Kerry og Bill Gates møttes i London i sommer for å diskutere klimautfordringene.

Publisert

Breakthrough Energy ble etablert av Bill Gates i 2015. 

Organisasjonen mål er å inspirere verden til å utvikle de kritiske klimaløsningene vi trenger for å nå netto-null-utslipp og sørge for at alle kan nyte rimelig, ren energi innen 2050. 

Annethvert år inviteres statsledere, klimaledere og Fortune 500-ledere fra hele verden til flaggskip-eventet «Breakthrough Energy Summit» for å vurdere klimafremgangen og for å diskutere hva som må gjøres for å møte de mest kritiske utfordringene i vår tid.

Teamet fra Metric: Christian Schnitler, Maciek Marć og Sebastian Tysse Øberg.
Teamet fra Metric: Christian Schnitler, Maciek Marć og Sebastian Tysse Øberg.

Organisasjonen hadde behov for å styrke merkevaren ytterligere, i tillegg til å etablere en ny visuell identitet. Basert på tidligere prosjekter ble Metric invitert til en pitch sammen med en håndfull internasjonale byråer. 

– Det er veldig stas å bli kontaktet av så toneangivende, store og internasjonale aktører. Vi hadde en intensiv prosess på vårparten, fra strategi via utvikling til produksjon, med et tett og godt samarbeid med teamet fra Breakthrough Energy, sier Christian Schnitler, Design Director og partner i Metric, i en pressemelding.

Metric vant oppdraget og dro organisasjonen gjennom en designstrategiprosess før den visuelle identiteten ble jobbet frem. 

Målet var å skape en identitet som kunne utvikle seg i takt med både flaggskip-eventet og organisasjonen.

Løsningen til Metric er basert på nettopp bevegelse – fra morgen til kveld, fra mørkt til lyst, som en levende puls. 

Designet bruker visuelle koblinger til overgangen fra dagens klimasituasjon til en situasjon med nullutslipp i 2050.

Løsningen kommer til å følge konferansen og organisasjonen i årene fremover for å sørge for sammenheng mellom innhold, identitet og visuelt uttrykk.

– Metrics kontinuerlige oppmerksomhet på detaljer, deres vilje til å ta imot tilbakemeldinger, samt det faktum at teamet var en fryd å samarbeide med, gjorde hele opplevelsen enestående, sier Samson Awosan, Design Lead, Breakthrough Energy, Washington, i pressemeldingen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS