Preikestolen er et populært reisemål for mange.

NORD DDBs reiselivskampanje for Visit Norway ble stoppet – slik jobber de for å fortsette prosjektet

Flere reagerte på kampanjen, som nå er satt på pause på ubestemt tid.

Publisert

Forrige uke ble det kjent at Innovasjon Norges reiselivskampanje, som er utviklet i samarbeid med NORD DDB, settes på pause.

Flere aktører innenfor reiselivet i Nord-Norge og på Vestlandet reagerte kraftig, og mente kampanjen kunne være skadelig for den allerede overbelastede naturen i områdene.

– Vi er skeptiske til å bruke begrepet friluftsliv i et internasjonalt marked. Dette kan føre til større grad av uregulert trafikk og camping, i et område der dette allerede er utfordrende, sa direktør i Northern Norway, Trond Øverås, til NRK.

Jobber med å svare

Aase Marthe Horrgimo, som er direktør for reiseliv i Innovasjon Norge, skriver i en e-post til KOM24 at de ikke har tapt mye penger på at prosjektet ble stoppet.

De har jobbet med kampanjen nesten to år.

– Selv om Innovasjon Norge har jobbet med konseptet en stund, er kampanjen fortsatt i en tidlig fase – og filming av selve kampanjen er ikke blitt gjort. Dermed har vi ikke tapt så mye, annet enn tid og noen kostnader knyttet til endringer i tidslinjen, skriver Horrigmo.

Akkurat nå har hun ikke konkrete summer på hvor mye penger som er satt av og hvor mye de har tapt.

Nå jobber de primært med å svare på spørsmål og få ut informasjon. Flere medier har omtalt saken.

NORD DDB-sjef, Eddie D'Sa, skriver til KOM24 at de har blitt bedt av Visit Norway (som er en del av Innovasjon Norge), om å sende alle spørsmål videre til dem. 

Byrået kan derfor ikke si noe om hvordan de jobbet med kampanjen og hvordan veien videre ser ut.

– Akkurat nå jobbes det ikke intensivt med å relansere kampanjen, nå jobbes det med å svare ut informasjonsbehovet til næring og presse, og med å lytte til skepsisen og eventuelle innspill. 

– Etter hvert fortsetter jobben med å kvalitetssikre kampanjen, og det skal blant annet lanseres en rekrutteringsfilm for å finne deltakere til kampanjen, skriver Horrigmo.

Reaksjoner

I tillegg til belastning på naturen, reagerte også noen på at kampanjen kunne gi negative økonomiske følger for det kommersielle reiselivet.

At man bruker ordet «friluftsliv» i et internasjonalt marked, er også noe som Øverås i Northern Norway er skeptisk til.

– I dette arbeidet er det viktig å veilede turistene til en ansvarlig ferdsel i norsk natur, for eksempel ved å lære dem at ved allemannsretten kommer allemannspliktene. Naturbasert reiseliv er mye markedsført, vi vil skape en mulighet til å snakke med turistene om ansvarlig ferdsel, skriver Horrigmo.

Hun skriver videre at turistene kommer til Norge for å oppleve norsk natur, men at det medfører noen dilemmaer med tanke på blant annet slitasje på natur og pressområder. 

– Derfor er kampanjens konsept å invitere utenlandske turister til å komme til Norge for å lære om og utøve friluftsliv i norsk tradisjon på en ansvarlig måte, utenfor høysesong, skriver hun.

Til slutt legger hun til at konseptet deres ikke skal bygge opp om gratisopplevelser i Norge, men at det skal fremme det betalte naturbaserte reiselivet med aktiviteter og produkter man finner over hele landet.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS