Fikk PR-jobben «alle» ville ha: – Helt tullete
297 personer søkte på stillingen som PR-rådgiver i Visit Norway. Vetle Gjevestad Agledahl ble valgt blant dem og forlater dermed Trigger etter fire år.
Visit Norway ble mildt sagt overrasket da de lyste ut stillingen som «internasjonal PR-rådgiver» og ble møtt med en overveldende respons.
En rekordhøy sum på 297 søkere meldte sin interesse, noe som var helt uventet for dem.
– Det var langt mer enn vi hadde håpet på, og aldri hadde vi drømt om slike tall. Det sier litt om markedet og om en del bransjer som kjenner på nedskjæringer og tøffere tider, sier PR-ansvarlig i Visit Norway, Nina Kjønigsen og fortsetter:
– Det var ekstremt mange interessante og dyktige søkere. Vi innså raskt at vi ikke kunne følge den vanlige prosessen med å starte med sju eller åtte kandidater og deretter gjøre utvelgelsen smalere. Det ville vært for brutalt.
Blant de 297 søkere ble 28 valgt ut for «speed-date». Hver kandidat fikk 20 minutter, og basert på disse møtene ble fire kandidater valgt ut til finalerundene.
– Prosessen var svært krevende. Det var viktig for oss å gi tilbakemelding til alle kandidatene som ikke kom videre, samtidig som vi sørget for å ivareta de som var involvert i prosessen. Å søke jobb er en sårbar situasjon. Til slutt, etter flere uker og måneder, fant vi en eksepsjonell kandidat som passet perfekt til stillingen, sier Kjønigsen.
Kjipt å forlate Trigger
Den kandidaten heter Vetle Gjevestad Agledahl. Han kommer fra Trigger, og er på plass i PR-avdelingen til Visit Norway over sommeren.
Han har tidligere jobbet med Visit Norway gjennom Trigger, og har erfaring med å bistå dem på kampanjer.
– Hvordan føles det å danke ut nesten 300 søkere?
– Det er jo helt tullete, men selvfølgelig veldig stas, sier Agledahl til KOM24.
Han innrømmer å ha vært overrasket over å se så mange sterke kandidater på søkerlisten, noen av dem kjente han også personlig.
– Det er litt morsomt fordi jeg egentlig aldri har jobbet direkte med PR før. Selv om jeg har jobbet i og rundt PR i Trigger, har jeg hatt andre roller. Så jeg trodde det var ganske usannsynlig at jeg skulle få jobben da jeg så søkerlisten.
– Hvorfor tror du det ble deg da?
– Det har jeg også lurt på. Jeg tror vi delte en visjon om kommunikasjon og historiefortelling som resonnerte godt med Visit Norway. Det handler om å forstå mennesker og fortelle historier på en måte som berører og engasjerer.
– Hvordan blir det å forlate Trigger?
– Trigger er et veldig kult sted å være om dagen. Det er masse vind i seilene, og ting går veldig bra for byrået. Det er selvsagt kjipt å forlate et Trigger i vekst, men samtidig føles det bra å gi seg på topp.
– Hans talent
Agledahl hadde aldri tidligere blitt invitert til en «speed-date» etter å ha søkt på en jobb.
– Jeg hadde ikke søkt på jobber på mange år, så jeg visste ikke helt hva jeg kunne forvente. Ingen ba meg om å forberede meg på noen spesiell måte, så jeg tok det hele med ro. Det ble et veldig fint kjemi-møte, og en god mulighet for begge parter å bli kjent med hverandre, forteller han.
Deretter fulgte et «normalt» intervju, etterfulgt av et intervju med HR, før det til slutt var tid for en case-oppgave og presentasjon.
Nina Kjønigsen forklarer hvorfor valget falt på Agledahl:
– For det første er Vetle en veldig varm person som gir et godt førsteinntrykk. Han er også svært kompetent faglig og har en bred bakgrunn. Hans talent for historiefortelling, noe som er av stor betydning for oss, er hans fremste styrke.
– Vi legger stor vekt på historiefortelling i vår markedsføring av Norge, og å få inn noen som allerede behersker kunsten å finne gode historier og synergier, er svært verdifullt for oss, avslutter hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no