SOMMERPRATEN:
Birgitte Elise fyller bilen med mann, to barn, én katt og én hund og kjører til Sunnmøre
Hvor det er hjerterom er det husrom, sies det.
I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.
I dag er det Birgitte Elise Bøen, kommunikasjonssjef i klimaetaten i Oslo kommune, som svarer i Sommerpraten.
– Hva skal du gjøre i sommer?
– I år skal vi ha Norgesferie. «Vi» er mannen min og jeg, to barn, en hund og en katt. Vi skal kjøre til Sunnmøre hvor jeg kommer fra. Mannen min mener nok at det ligger an til en interessant biltur gjennom Gudbrandsdalen, men jeg har troa. Så får vi se om optimismen er berettiget eller naiv. Når vi er fremme skal katten få være i ro, mens vi andre planlegger å gå på fjellet, fiske i fjorden og bade i forhåpentlig ikke altfor kalde vann.
– Hva er ditt beste sommerminne?
– Jeg er vokst opp på gård, så jeg forbinder sommer med lukten av nyslått gress, silojamning, blemmer i hånda, støle magemuskler, Sommerradio og gul saft. Det var alltid god stemning blant oss som stod i silo, og vi skravlet mye, så det var en fin tid.
– Favoritt-is gjennom tidene?
– Båtis, helt klart.
– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden.
– Ikke ren bransjeperson og ikke bare én, men - Klimapilotene til Oslo kommune! Hauk, Julie, Julie, Margaret og Racha. De er unge, kunnskapsrike og har en vanvittig god formidlingsevne. De holder foredrag på ungdoms- og videregående skoler, der de forteller om klimautfordringer og ikke minst løsninger. Det er utrolig morsomt å få jobbe med dyktige folk som har et så stort engasjement for en viktig sak.
– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?
– Da vil jeg trekke frem WWF Verdens naturfond, som sammen med DNT og Norsk Friluftsliv har tatt initiativ til #verdtåbevare. Her kan folk stemme på de naturopplevelsene de er mest redd for å miste. Gjennom kampanjen har de greid å engasjere folk og få vist frem hvorfor det er så viktig at vi tar vare på naturen og dyrelivet.
– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?
– Det første er å prøve å få praksis ett sted. Det var døråpneren for meg tilbake i 2003, og jeg har selv tatt imot studenter som virkelig har vist frem det de kan gjennom praksisperioden, og som har fått engasjement videre. Det neste rådet er å være nysgjerrig og tørre å stille de dumme, eller gode spørsmålene som jeg liker å kalle dem.
– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?
– Ehm, da ville jeg valgt Kompani Lauritzen. Kanskje mest fordi Dag Otto Lauritzen og Kristian Ødegård lager en så fin stemning i programmet, men også fordi det er et program der deltakerne heier på hverandre og samholdet er sterkt. I tillegg liker jeg at det handler om å utfordre seg selv fysisk og mentalt, og være mye ute. Når det er sagt, så står nok ikke hinderløype gjennom gjørma nødvendigvis øverst på bucketlista mi.