Derfor deler Visma oversikten over når det er best å poste i SoMe
De føler ikke at de avslører alle sine hemmeligheter, forteller markedssjef i Visma Digital Marketing, Birgitte Hoddevik.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Visma Digital Marketing har laget en rask oversikt for annonsering på sosiale medier i forhold til strategi, innhold og målgruppe. Dette gjorde de ut av tall hentet fra IPSOS sin sosiale medier tracker Q1 2022 og egne erfaringer.
– Vi så på undersøkelsen til Ipsos og brukte rådgiverne våre for å se hva slags type innhold og strategi som fungerer for de forskjellige sosiale mediene, forteller markedssjef i Visma Digital Marketing, Birgitte Hoddevik.
Jukselapp
De tok litt inspirasjon fra utenlandske, lignende oversikter, men brukte også mye sin egen erfaring.
– Vi synes dette fungerer fint som en jukselapp og gir rett og slett en grei oversikt. Vi ser ofte at små selskaper prøver å gjøre mye selv, og mange på marked sitter gjerne med mange forskjellige oppgaver, så det kan være fint å ha noe som dette å gå etter som inspirasjon.
Målgruppen for oversikten kan være mer enn bare markedsansvarlige.
– Det kan være når du som markedsansvarlig skal lage strategier, eller digital markedsførere som ønsker teste å annonsere selv.
Hoddevik mener Visma vet hva som fungerer og ikke fungerer, og at det derfor er bra å lage en slik oversikt.
– Vi har annonsering og rådgiving på alle disse plattformene selv, og har tilbud til alle våre kunder her. Derfor vet vi fra erfaring hva som fungerer.
Egenreklame
Hun forteller at oversikten er en fin pekepinn som man lett kan sjekke.
– Det kan fungere som en pekepinn når du sitter og tenker på en annonsering, pekepinn på hva slags type innhold man skal poste hvor, hva slags type aldersgrupper. Man kan hente litt inspirasjon på hvilket type innhold, og hvem du når, men også bruksfrekvensen på det, sier hun.
Hoddevik sier at de ser for eksempel ofte at kunder ikke tenker på at LinkedIn er en kanal med lavere brukerfrekvens.
– Da har det ikke hensikt å kjøre en kampanje i tre-fire dager, som man kan gjøre på for eksempel Facebook.
Hoddevik mener allikevel ikke at de avslører alle sine hemmeligheter ved å lage oversikten.
– Vi tenker at dette gir læring og at dette er tips og triks vi gir bort for å vise vår kompetanse, og hva vi driver med. Vi tenker også at det gjør kundene til bedre bestillere, og at vi uansett bidrar med spisskompetansen.