Coops kommunikasjonssjef: – Kommunikasjon er kanskje ikke løsningen på alt
– Men et verktøy som kan bidra til å løse veldig mye.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.
Denne gang er det Bjørn Takle Friis, komunikasjonsdirektør i Coop Norge, som svarer i spalten.
– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?
– Kommunikasjonsdirektør - Ansvarlig for kommunikasjon og Bærekraft i Coop Norge SA. Intern og ekstern kommunikasjon og bærekfraft for Coop Norge SA og datterselskapene. Mediehåndtering/PR, Krisehåndtering, Bærekraftsstrategi, myndighetskontakt.
– Hva liker du best med jobben din?
– At det alltid er full fart og utrolig varierte oppgaver. Alt fra møter med myndigheter, dialog med journalister og all kontakten med alle de fantastiske ansatte i Coop. Dagligvare er noe som opptar de aller fleste og som veldig mange har en mening om. Jeg har utrolig mange gode kolleger og venner i Coop.
– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?
– Budsjettprosesser.
– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?
– Som Bergensere flest liker jeg å snakke. Jeg liker å være med der det skjer og kunne bidra til at utfordringer blir til muligheter og fordeler. All PR osv.. Kommunikasjon er kanskje ikke løsningen på alt, men et verktøy som kan bidra til å løse veldig mye.
– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?
– Alle de som er med på å utvikle kommunikasjon gjennom nye plattformer og nye måter og nå ut til folk på. Store talere som også evner å sette ord ut i handling. Den oppvoksende generasjons mange fremovervendte, uredde kommunikatører som går på for å gjøre en forskjell. Det er mange som imponerer meg om dagen.
– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?
– Måten god og samordnet kommunikasjon har bidratt til at samfunnet har håndtert den nye og krevende situasjonen vi står i. Vi hadde ikke klart å takle denne krisen uten.
– Hva er god kommunikasjon?
– Når man evner å sette seg inn i og forstå mottakernes behov og klarer å treffe med budskapene og gjøre en forskjell. Det å bidra til at krevende situasjoner og kriser løser seg ved at alle er forent om og forstår hva som må gjøres.
– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?
– Med stadig nye kanaler for kommunikasjon er det lett å trå feil med både budskap og hvilke målgrupper man treffer. Det er viktig å huske at vi er et verktøy for å få til riktig endring og ikke sirkusartister som skal søke oppmerksomhet for oppmerksomhetens skyld. Vi må bidra til å veilede - ikke villede.