Sikter mot utlandet: BKK skifter navn til Eviny
Skal bruke mellom 40 og 50 millioner kroner på å skifte navn.
Denne artikkelen er over to år gammel.
- Eviny skal skape optimisme, nye muligheter, nye verdier og nye arbeidsplasser. På den måten skal vi være et fyrtårn i det grønne skiftet. Ikke bare i vår region, men i hele Norge. På sikt skal også Eviny bli en internasjonal aktør. Vi jobber med spennende planer som vi gleder oss til å lansere senere, sier konsernsjef Jannicke Hilland i en pressemelding, tirsdag.
Skapt av en ansatt
Fordi nettselskapene har monopol på å drive strømnett i sine regioner, har NVE pålagt energibransjen å gjøre et merkevareskille mellom nettselskap og den kommersielle delen av et energikonsern innen årsskiftet. For å etterkomme myndighetenes pålegg, skaper BKK nå en ny merkevare for den kommersielle delen av konsernet, mens nettselskapet skal fortsatt hete BKK. Styret har anbefalt at generalforsamlingen i BKK AS vedtar navneendringen i slutten av september.
Det nye navnet er skapt av en BKK-medarbeider som jobber med vannkraft. Forslagsstilleren kombinerte den evige, fornybare vannkraftproduksjonen med innovasjonen som skapes i BKK i dag. Dermed ble navnet Eviny. Før årsskiftet skal alt være på plass og merkevareskillet gjennomført. Den delen av konsernet som skifter navn til Eviny har mer enn 700 ansatte, virksomhet over hele Norge, og eier blant annet 38 kraftverk.
Valgte uvanlig løsning
Kostnadene med å skifte navn og logo på biler, bygg, ladestasjoner, arbeidsklær og digitale flater er anslått til mellom 40 og 50 millioner kroner.
Merkevareskillet er i de fleste andre norske energikonsern løst ved at nettselskapet har skiftet navn. BKK Nett mener det er mange fordeler med at det er den kommersielle delen av konsernet, og ikke nettselskapet, som gjennomfører navneskiftet som myndighetene krever.
- Våre nettkunder trenger ikke foreta seg noe som helst som følge av dette merkevareskillet, alt vil være som før. Fordi nettselskapet slipper å skifte navn, sparer vi også våre nettkunder for kostnadene med utskifting av navn og logo på nettselskapets biler, bygg og arbeidsklær. Nettleien blir derfor ikke påvirket av merkevareskillet, sier Ketil Tømmernes.