Blå Kors med ny visuell identitet – samler alle virksomhetene under én merkevare
– Målet er å knytte de mange ulike tilbudene og virksomhetene inn under en felles merkevare-paraply. Dette vil også over tid være mer kostnadseffektivt, sier marked- og kommunikasjonssjefen i Blå Kors.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Et enkelt uttrykk er et ærlig uttrykk, og et ærlig uttrykk vekker tillit, sier Torgeir Stige, Ansvarlig designer i Fete Typer i en pressemelding onsdag.
Den ideelle organisasjonen Blå Kors, står nå klar med ny visuell identitet bestående av ny logo, nye farger, nye grafiske elementer og en ny merkevareplattform som skal bidra til å skape et helhetlig og enhetlig bilde av Blå Kors.
En felles merkevare-paraply
Den visuelle identiteten er utarbeidet av design- og kommunikasjonsbyrået Fete Typer.
– Det har vært viktig å slutte seg til en felles logo og en grafisk profil som møter behovene til en fremtidsrettet ideell organisasjon som favner bredt, sier marked- og kommunikasjonssjef i Blå Kors, Katrin Solbakken.
Blå Kors består av behandlingsinstitusjoner, poliklinisk virksomhet, arbeid for barn og unge, videregående skoler, arbeidstrening, gatenære tiltak, boligtiltak, lokale stiftelser og foreninger med mer.
– Målet er å knytte de mange ulike tilbudene og virksomhetene inn under en felles merkevare-paraply. Dette vil også over tid være mer kostnadseffektivt, sier Solbakken, og fortsetter. – Det er spennende å jobbe med folkene i Fete Typer, de er flinke, engasjerte og lette å samarbeide med og jeg synes arbeidet de har levert så langt er veldig fint.
Uperfekt, mykt og menneskelig
Ansvarlig designer i Fete Typer, Torgeir Stige, kan fortelle at logoen er modernisert, men at den likevel bygger på de kvalitetene Blå Kors identifiserer seg med på en god og tidløs måte. Og fellesnevneren for den nye visuelle identiteten er noe så enkelt som enkelhet.
– Profilen skal gjenspeile at Blå Kors møter alle mennesker med respekt og egenverdi. Eksempelvis handler de litt naive illustrasjonene om å tillegge det visuelle språket noe uperfekt, mykt og menneskelig. Kommunikasjonen skal være troverdig og ikke minst skal den fremme håp.
Daglig leder i Fete Typer, Mette Brekke-Hansen, forklarer at det har vært en spennende, grundig og god prosess.
– Blå Kors er en landsdekkende organisasjon med mange virksomhetsområder, og jeg er imponert over forankringsarbeidet Blå Kors har gjort internt, og viljen deres til å fornye og forsterke merkevaren. Teamet i Blå Kors er proffe og morsomme å jobbe med.
Og med felles merkevareplattform, ny logo og visuell identitet befester posisjonen til Blå Kors seg som en fremtidsrettet ideell organisasjon som favner bredt og vil øke synligheten til Blå Kors.