Bleed skal hjelpe Naturhistorisk museum med en ny visuell identitet
– En spennende oppgave både designfaglig og merkevarestrategisk.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Naturhistorisk museum er i ferd med å pusse opp egen identitet. Målet er å tydeliggjøre merkevaren med tanke på merkevarehierkarki og visuelt design. I den anledning har de søkt hjelp hos Bleed.
Det skriver administrerende direktør i Bleed, Christoffer Nøkleby, i en pressemelding.
- Vi ønsker å styrke identiteten til Naturhistorisk museum. Vi er allerede blant de mest besøkte attraksjonene i landet og har som ambisjon å være den viktigste formidler av naturmangfold i Norge. Vi har hatt et godt samarbeid med Bleed og er spente på det endelige resultatet, uttaler Brit Lisa Skjelkvåle, direktør ved NHM.
Naturhistorisk museum en del av Universitetet i Oslo og har som oppgave å formidle kunnskap om, og forske på naturens mangfold. I tillegg tar museet vare på Norges største naturvitenskapelige samling med over 6 millioner objekter.
Museet består av Geologisk og Zoologisk museum, Botanisk hage og nykommeren Klimahuset - Nordens første utstillingshus om klima og klimaendringer som åpnet i 2020. Museet ønsker å gjøre merkevaren tydeligere, både med tanke på Bleed har fått oppdraget med å hjelpe i prosessen.
Målet med prosjektet er å bidra til at den visuelle identiteten oppleves like naturlig og relevant for alle museets målgrupper som spenner fra barnefamilier, ungdom og voksne med ulike interesser og kunnskapsnivå.
– Naturhistorisk museum er anerkjent universitetsmuseum. Det er en spennende oppgave å få bidra med merkevarestrategi og design, og skape en ny og tydelig visuell identitet, skriver partner og kreativ leder i Bleed, Svein Haakon Lia, i pressemeldingen.