Det brygger opp til nyhetskrig mellom Facebook og myndighetene i Canada.

Facebook truer med å blokkere nyheter i Canada

– Vi mener loven feiltolker relasjonen mellom plattformer og nyhetsmedier, og vi ber myndighetene om å revurdere, så de kan bidra til å skape en mer rettferdig og bærekraftig mediebransje på lang sikt, skriver Metas Canada-sjef Marc Dinsdale.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det brygger opp til nyhetskrig mellom Facebook og myndighetene i Canada, etter at sistnevnte nærmer seg å vedta en lov som tvinger Facebook til å betale for nyheter som deles på plattformen. Ny truer Facebook med å blokkere for deling av nyheter, slik de gjorde i Australia.

Facebooks eierselskap Meta kom med truslene i en bloggpost som ble publisert fredag. Bloggposten kom som en reaksjon på at myndighetene i Canada har avsluttet høringene om den foreslått loven, Online News Act, uten å invitere Meta til å komme med innspill.

– Vi var overrasket over å ikke bli invitert til å delta i høringen, spesielt siden politikere har uttalt offentlig at lovforslaget er rettet mot Facebook, skriver Metas Canada-sjef Marc Dinsdale i bloggposten

– Vi mener loven feiltolker relasjonen mellom plattformer og nyhetsmedier, og vi ber myndighetene om å revurdere, så de kan bidra til å skape en mer rettferdig og bærekraftig mediebransje på lang sikt.

Meta viser til at mindre enn 3 prosent av postene i nyhetsstrømmen er lenker til nyheter, og at Facebook i Canada genererer 1,9 milliarder klikk til nyhetsmedienes egne hjemmesider i løpet av et år.

– Nyhetsmedier i Canada velger selv å dele innholdet sitt på Facebook for å få flere lesere, så de igjen kan selge flere annonser og abonnementer. Denne gratis markedsføringen har en estimert verdi på 230 millioner canadiske dollar i året, skriver de.

Hvis myndighetene i Canada vedtar loven, truer Meta med å blokkere for deling av nyheter fra canadiske medier på Facebook, slik de gjorde da australske myndigheter vedtok en tilsvarende lov i fjor. Blokkeringen av nyheter i Australia førte til at nyhetsmediene mistet 20 prosent av trafikken til sine nettsider, og endte med at myndighetene gikk med på å endre loven slik Facebook ønsket.

Mens nyheter tidligere ble ansett som en viktig del av innholdet på Facebook, har Meta de siste månedene endret strategi. I sommer ga de beskjed om at de ikke vil fortsette å betale for nyheter fra amerikanske medier, og begrunnet det med at nyheter ikke er viktig for brukerne av Facebook.

Når Meta nå har gått bort fra satsingen på nyheter, og signalisert at de ikke vil fornye eksisterende avtaler når de løper ut, er det lite trolig at en eventuell lov i Canada vil få dem til å åpne pengesekken igjen. Hvis Online News Act blir vedtatt, er det nok mer sannsynlig at canadiske redaktører må forberede seg på mindre trafikk på nettsiden, enn mer penger.

Powered by Labrador CMS