Marius Eriksen bytter ut faste påsketradisjoner på Ustaoset med påskebad og liksomsommer i Kragerø – en miks han selv kaller «snø og saltvann».

#Påskepraten

– Det aller morsomste egner seg ikke på trykk. Men de som vet, de vet

Burson-rådgiver Marius Eriksen mener kommunikasjonsfaget er viktigere enn noen gang – men innrømmer at det aller morsomste som har skjedd på jobb ikke tåler trykksverte. Heldigvis har han mer enn én god historie på lager.

Publisert Sist oppdatert

KOM24 har stilt noen spørsmål til folk i kommunikasjonsbransjen om hva de skal gjøre i påsken, hva de anbefaler å kose seg med – og hva som har vært det morsomste de har opplevd på jobb.

I dag er det Marius Eriksen, Senior Creative Strategist i Burson, som svarer i påskepraten.

– Hva skal du gjøre denne påsken?

– Vanligvis er det fast opplegg på Ustaoset hos svigers med akkurat de samme skiturene, måltidene, menneskene, påskerennene, vitsene, spillene og samme quizboka. I år har våren kommet litt tidlig, så da bytter vi ut halve påsken med påskebad og liksomsommer i Kragerø. En fin miks av snø og saltvann.

– Hvilke serier vil du anbefale andre å se på i påsken?

– Har du ikke binsja Slow Horses, har du fire sesonger med Gary Oldman på sitt feteste å se frem til. Elsker rollen hans som Jackson Lamb – han har gitt gretne gamle gubber og kroppslyder en ny vår. Ellers gleder jeg meg til sesong to av The Last of Us, og ikke minst er jeg en sucker for god gammeldags engelsk påskekrim. Det er kjedelig på en positiv måte.

– Hva synes du er det beste med påsken?

– For meg som ikke er religiøs, er påsken et slags overgangsrituale mellom vinter og sommer. En siste fest med ski på bena, før gata hjemme feies, løvet spretter og vi planlegger 17. mai-frokosten. Det er også deilig å ha noen tradisjoner som aldri endrer seg. Tror ikke jeg kan huske en dårlig påske – selv om sikkert halvparten har vært sånn helt passe.

– Hva er det morsomste du har opplevd på jobb?

– Det aller morsomste egner seg nok ikke på trykk. Men de som vet, de vet. Fordelen med å jobbe i en kreativ bransje er jo at hver dag er ganske gøy. Av rent jobbrelaterte ting, så er det vanskelig å komme utenom gulløven i Cannes sammen med fantastiske kollegaer og en enestående kunde. Den kvelden der nede var legendarisk.

– Hvordan vil du karakterisere kommunikasjonsåret så langt?

– Det er som verden for øvrig – fylt av Trump, Musk og KI, og alt det medfører. Det har dessverre ført til at nysgjerrighet og entusiasme er byttet ut med forsiktighet og lange prosesser, selv om det finnes hederlige unntak. Samtidig tenker jeg at vi som jobber med kommunikasjon lever i en veldig spennende tid. Jeg håper og tror vi skrur opp motet og skrur ned kontrollbehovet litt utover året. For faget vårt er viktigere enn noen gang.

– Hva opplever du at folk i bransjen snakker mye om, og er det noe du mener fortjener mer oppmerksomhet?

– Dessverre har temaene som overskygger mediebildet fått oss til å glemme alt vi burde snakket om – som hvordan vi får tilbake motet til å lage ting som faktisk betyr noe, som gir vekst eller skaper resultater.

– Mange ledere trenger gode sparringspartnere i en tid der det er vanskeligere å navigere. Dagens ledere lever i en mer kompleks virkelighet der endringer skjer raskt, og de må forholde seg til en rekke strategiske dilemmaer som det kanskje ikke er noe klart svar på. Jeg tror det blir viktig å klare å tenke langsiktig, holde fast i strategien – og ikke minst tørre å satse. Det viser seg gang på gang: De som tør å satse i tøffe tider, vinner.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS