Mener norsk lov er for restriktiv. Dette svarer Bymiljøetaten
Reklamebyrået bekrefter at det ikke er søkt om tillatelse, og kaller reklamen for et reklamestunt.
Onsdag publiserte KOM24 nyheten om en massiv Pepsi-reklame som oppleves som sjenerende og invaderende for beboerne på St. Hanshaugen i Oslo.
På spørsmål kunne Bymiljøetaten bekrefte at de aldri hadde gitt tillatelse til oppsettingen av reklamen. De vurderer reklamen som trafikkfarlig og sier den må fjernes.
Reklamen er signert Ringnes for PepsiCo, og kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgard uttalte at byrået deres hadde innhentet tillatelse fra byggningseier.
– Et reklamestunt
Heimstaden eier bygningene der Pepsi-reklamene er plassert. Reklameplassen er utleid til Ocean Outdoor Norway.
CFO/COO Stig Kjos, bekrefter at det ikke er søkt om tillatelse, og kaller reklamen for et reklamestunt.
– Norge og Oslo er et restriktivt land når det kommer til utendørsreklame sammenlignet med andre storbyer i Europa og verden. Vi mener skilt og reklameplanen i Oslo er utdatert og ikke nyansert i forhold til beboere og deres atferd, skriver han i en SMS til KOM24.
Videre skriver han at utendørsaktørene noen ganger ønsker å teste nye formater og plasseringer for å få svar, men at de ikke ønsker å fremprovosere ting.
– Kommer det klager så fjerner vi reklamen, og får vi anmodning om å formelt søke så gjør vi det.
Sju dagers frist
Bymiljøetaten påpeker at selv om direktøren i Ocean Outdoor Norway mener Norge er restriktivt når det gjelder utendørsreklame, må man likevel respektere lovverket.
Alle reklameflater rettet mot kommunal vei er søknadspliktige.
Pressevakt Bård Eion Flaen bekrefter at reklameeieren har mottatt et forhåndsvarsel med en frist på sju dager.
– Vi gir ikke bøter ved ulovlig reklame, men reklameeier pålegges kostnadene hvis vi må fjerne det. Erfaringsmessig fjerner reklameeier det som regel selv når de mottar varsel.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no