Gulltaggens ærespris deles ut til en digital rockestjerne, også kjent som Mr. Facebook
Petter Høie vant æresprisen i Gulltaggen 2021.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Torsdag ble Petter Høie tildelt årets ærespris i Gulltaggen når INMA samlet alle vinnerne fra årets konkurranse til fest på BA3 i Oslo.
Det kommer frem i en pressemelding.
Prisen blir delt ut av styret i INMA og kan deles ut til en enkeltperson eller en bedrift som over tid har bidratt mer enn de fleste med å bringe den digitale kommunikasjonsbransjen videre. Den gjeve æresprisen deles ut til en digital rockestjerne.
En inspirator fra dag en
– Personlig synes jeg det er ekstra stas at styret landet på Petter når en digital ledestjerne skal hedres. Petter har vært i bransjen i hele min karriere, og fra dag en vært en inspirator og en sparringspartner for både meg og alle andre som har kommet inn i bransjen etter ham. I tillegg til at han hele tiden har predikert de kontinuerlige nye mulighetene, har han også betydd mye for det sosiale - som også er viktig når en «ny» bransje skal etableres, sier daglig leder i INMA, Camilla Grund, som er arrangør av Gulltaggen.
Høie startet sin karriere med salg i Telenor Media og Gule sider, deretter mange år i mediabransjen i blant andre SOL, TV2 Interactive, Nettavisen og Egmont. Og senest hele elleve år i Facebook, før han i år meldte sin overgang til det Norske teknologiselskapet Marketer.
Vinnerne av alle de andre kategoriene i Gulltaggen ble offentliggjort i juni i år, men grunnet covid19 ble det ingen prisutdeling.
Mr. Facebook
«Vinneren av INMAs ærespris er en person som vi tror de fleste i bransjen kjenner som en av bransjens primus motorer og utrettelige forkjempere. Vedkommende har i over to tiår spilt en svært viktig rolle i internettmarkedsføringens første epoke her i Norge, idet han har vært en pådriver og forståelsesbygger hos mange av de største norske og nordiske annonsørene.
Kanskje særlig har hans arbeid for en av verdens absolutt største tech- og sosiale medie-plattformer utmerket seg, idet han var blant dette selskapets aller første ansatte i hele det nordiske markedet. De første årene fungerte vedkommende både som selger, evangelist, foredragsholder, kundeservice og annonsørsupport. Til alle døgnets tider, 24/7.
«Vinneren hadde ikke engang kontor i Norge da forkynnelsesreisen startet for alvor, og ryktet sier at han i mange år hadde daglig fast plass og var på hils med samtlige ansatte på rute SK864 mellom Arlanda og Gardermoen.
Her i Norge fikk han tilnavnet Mr. Facebook - og har betydd svært mye for den profesjonelle forståelsen av denne, og lignende - plattformer, i det norske annonsørmiljøet.
Når vinneren av årets pris nå takker av etter over 20 år i norsk mediebransje, hvor av 11 av disse i Facebook, er det en glede å belønne arbeidet han har gjort for bransjen med INMAs ærespris, sier juryen i sin begrunnelse», lyder juryens begrunnelse av vinneren.
I 2020 gikk æresprisen til Vipps. Try Apt fikk prisen i 2019. Og vi må tilbake til 2018 da den gjeve prisen gikk til en enkeltperson, daværende Google-sjef Jan Grønbech. Dette året var det altså Petter Høie sin tur å bli hedret av den digitale kommunikasjonsbransjen, etter snart 25 år i bransjen.