Tekstbyrået HvabeHager har doblet i størrelse
– Flere ser verdien av tekst og virkelig anerkjenner dette som et fagfelt, sier Camilla Hager.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I Trondheim holder Hvabehager til. Et rendyrket tekstbyrå etablert av Camilla Hager. Etter sommeren har byrået som lenge var tre årsverk, doblet i størrelse.
– Vi har hatt for lite kapasitet en god stund, og har dessverre måttet si nei til oppdrag, forteller Camilla Hager til KOM24.
Klar for å vise muskler
Byrået hun startet tilbake i 2010 har alltid vært rendyrket innenfor tekst og hatt en ambisjon om å være ledende. Før sommeren hadde Hager en plan om å ansette to nye kolleger, men endte opp med tre – noe som betyr at tekstbyrået er doblet i størrelse over sommeren.
– Vi så fort at det var mange gode kandidater som viste interesse. Og slik utviklingen i oppdragsmengde har vært den siste tiden, var det en god løsning å hente inn en tekstforfatter og innholdsutvikler, en tekstforfatter, digital markedsfører og kursholder – og en prosjektleder og digital markedsfører.
I tillegg til ren teksthjelp, arrangerer byrået nemlig en rekke skrivekurs, både ute i felten og på nett.
– Over tid har vi hatt mange nye ideer vi ikke har hatt mulighet til å realisere. Vi har hatt mer enn nok med å holde tritt, så nå handlet det om å ta sats for å kunne vise muskler og komme mer frempå.
HvabeHager har hentet inn Camilla Skanke, Tone Dahl Haugan og Marthe-Lise Lein.
– Skanke er tekstforfatter, digital markedsfører og kursholder, Haugan kommer inn som prosjektleder og «altmuligkvinne», og Lein tar rollen som tekstforfatter og innholdsprodusent. Tekst er kjernen for alle som jobber hos oss, men det har handlet om å finne komplimenterende ferdigheter som gjør at vi kan hjelpe kundene enda bredere.
Flere ser verdien
Med doblet lag skal Hager og teamet komme i gang med det som har stått på blokka en stund.
– Vi ser fram til å endelig kunne holde tritt med alle forespørsler og oppdragsmengden vår.
Byrålederen har jobbet med tekst i 16 år, de siste 12 i HvabeHager, og har registrert en stor endring de siste to årene.
– De siste årene har vi sett en tendens til at flere ansetter en tekstforfatter inhouse i bedriftene, som nok henger sammen med at flere ser verdien av tekst og virkelig anerkjenner dette som et fagfelt. I tillegg til et økende behov for å produsere innhold til ulike kanaler, selvfølgelig.
– Jeg tror at mange har hatt en naiv oppfatning om hvor viktig tekstarbeid er. Så det er gledelig at stadig flere forstår hvor avgjørende tekstforfattere og godt tekstarbeid kan være, og at dette faktisk er en nisje.