Nina Vennevold har begynt et nytt kapittel i HvabeHager
Fikk endelig komme til et hardnakket tekstbyrå, hvor tekst er selve kjernevirksomheten.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Nina Elisabeth Vennevold møtte Camilla Persson Hager til en uformell jobbprat i fjor høst da de begge var i barselpermisjon. I to timer trillet de barnevognene sine rundt i Trondheim by og fant tonen umiddelbart.
– Jeg har lenge hatt HvabeHager litt på radaren. De er et rendyrket tekstbyrå og det synes jeg er spennende. Da jeg ved en tilfeldighet fant ut at de søkte etter en ny tekstforfatter, var det kun av ren nysgjerrighet jeg kom i kontakt med Persson Hager, forteller Vennevold til KOM24.
Som de siste ti årene har jobbet i fullservicebyråer og tar med seg erfaringer fra Creuna, Settpunktum og sist i rekken, BERRE Kommunikajson. Vennevold trivdes svært godt i BERRE, og hadde absolutt ingen planer om å bytte jobb.
– Camilla og jeg skulle bare møtes for en trilletur og en kaffe, men det ble til en to timer lang byvandring. Vi var innom mye forskjellig, men fant raskt ut at vi brenner for mye av det samme. Vi har store ambisjoner for faget vårt og spennende planer på gang. Tekst er et kreativt og strategisk verktøy som kan brukes på utrolig mange forskjellige måter.
Trengte et nytt kapittel
Deretter ble den uformelle praten videreført til flere formelle møter og en ansettelsesprosess. 3. januar i år begynte Vennevold som tekstforfatter.
– De andre stedene jeg har jobbet, og i byråbransjen generelt, blir tekst ofte sett på som en støttedisiplin», til foto, film, design og teknologi. Jeg har lært masse og jobbet med utrolig flinke folk både i BERRE og Creuna, men jeg har stort sett vært alene som tekstforfatter. Så det å få komme til et hardnakket tekstbyrå hvor tekst er selve kjernevirksomheten, tiltalte meg veldig. Og når det i tillegg var en så god kjemi mellom oss, lot jeg meg lokke over.
Å forlate BERRE Kommunikasjon etter nesten fire år var ikke et enkelt valg for Vennevold. I løpet av denne perioden opplevde hun at sønnen på halvannet år ble kreftsyk, og senere døde.
– BERRE er et av de kuleste byråene i byen, og jeg hadde fantastiske kolleger. De hjalp meg gjennom den tøffe tiden og fikk meg på mange måter tilbake på beina igjen. Men jeg tror de skjønte at det nå er godt for meg med et litt nytt kapittel, etter en lang og vond sorgperiode. Og at HvabeHager passet meg perfekt.
I den vanskelige tiden skjønte Vennevold hvor viktig tekst er for henne.
– De siste årene har jeg også brukt skriving som terapi. Det hjelper meg med å rydde i tanker og følelser. Å finne en form og et språk for noe så vondt og vanskelig som dyp sorg, har gitt en slags mening i alt det meningsløs. Og det har nok reddet meg litt. Det har også gitt meg en solid bekreftelse på hvor unikt og allsidig verktøy tekst og skriving faktisk er.
Hun har også vært med i et stort forskningsprosjekt om skriving som terapi, og har mye upublisert materiale liggende. Hun er godt i gang med et konkret skriveprosjekt – og håper det vil resultere i en bok etter hvert.
Finner stemmen til merkevarer
Det har ikke vært en rolig start for Vennevold, som allerede, før det har passert en måned har rukket å markere seg som tekstforfatter hos HvabeHager. Hun har laget to kurs om tone of voice for byråets kunder, planlagt en såkalt skrivesprint – et stort skriveevent byrået arrangerer i slutten av hver måned. Og foran seg på pulten har hun en «tekstboks» som er fylt til randen av forskjellige tekst- og skriveideer. Hun kaller den Tekstlaben.
– Jeg har en hjerne som sjelden slutter å kverne. Men de smarte tankene, originale ideene eller fine formuleringene kommer ikke nødvendigvis når man sitter foran skjermen. Tekstlaben er et verktøy jeg har brukt i flere år, og det funker som bare det. Sitter jeg litt fast, blar jeg meg bare igjennom den.
Vennevold trives ekstra godt når hun får hjelpe bedrifter med å finne sin stemme. I Creuna hjalp hun blant andre Hurtigruten og Storebrand med å definere sin verbale profil. Hos HvabeHager er hun godt i gang med å hjelpe store merkevarer innen kjøkken og interiør med det samme. Når hun ser merkevarer bomme eller slite med tone of voice, gremmes hun ikke. Hun føler heller empati for dem, og så klør det litt i fingrene.
– Det er ofte mange som skriver på vegne av en merkevare, og kanalene og kontaktpunktene med omverden er mange. Hvis man ikke har en tydelig språkprofil, er det lett at uttrykket sklir ut. Resultat blir at personligheten til merkevaren spriker. Og merkevarer – eller folk for den saks skyld – som har en splittet personlighet, er det vanskelig å stole på. De fleste merkevarer vet at en god visuell identitet er viktig, men stadig flere oppdager hvor viktig den verbale identiteten er også. Det er gøy.