PR-sjef Kenneth Bjerga og Easee gir bort premien de vant som Årets Markedsfører.

Easee kåret til Årets Markedsfører – gir bort pengepremien fra Schibsted

– Vi er et ungt selskap, så det er enkelt å huske tilbake da vi var avhengig av en håndsrekning selv. Nå er vi så privilegerte at vi kan gjøre det samme tilbake.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Nylig var det duket for kåringen av Årets Markedsfører i regi av Markedsføringsforeningen i Stavanger og Schibsted. Til slutt sto det mellom det norske programvareselselskapet Xait, og lade-selskapet Easee som lager smartladere for elbil.

Begge oppfylte de kravene om å være dyktig på markedsføring, og begge kan de vise til gode resultater i sitt marked. Det var sistnevnte som stakk av med seieren og premien sponset av Schibsted.

– Det er kjempegøy å vinne Årets Markedsfører i Stavanger – og særlig det å kunne sette grønn teknologi på kartet i en ellers oljetung region, sier PR-sjefen i Easee, Kenneth Bjerga til KOM24.

Føltes ikke riktig

Easee ble opprettet av tre gründere i januar 2018, med en visjon om å forme fremtidens strømnett og fremtidens bedriftskultur.

– Frem til mai 2021 besto markedsføringsavdelingen kun av to personer, nå er vi over 20 globalt, men vi har gode samarbeidspartene i blant annet Try og Moxey som er viktige støttespillere for oss. I tillegg har vi en ledelse som oppfordrer til kreativitet og det å tenke utenfor satte konvensjonelle rammer. Vi har mye frihet til å leke oss – og tenke stort.

Så lange man oppfyller fire kriterier, kan denne premien bli din. Bak sjekken finner vi some-ansvarlig i Easee, Live Mikkelsen.

Markedsstrategien er todelt og handler om enten organisk og strategisk vekst.

– Vi er et ungt selskap, så vi jobber med å bygge merkevarebevissthet og ta markedsandeler på nasjonalt og internasjonalt nivå.

Ikke bare kan de smykke seg med tittelen Årets Markedsfører, seieren innebærer også annonsering i Schibsteds flater for 100 000 kroner.

– Det var utrolig gøy å vinne og å motta prisen. Men da jeg tok imot premien føltes det bare ikke helt riktig. Derfor ga jeg bort premien der og da, til en start up bedrift som trenger det langt mer enn oss.

Det er ikke mange år siden Easee per definisjon var en slik bedrift selv.

– Bare tre år tilbake i tid så verden annerledes ut, enn den gjør i dag. Og i fjor hadde vi en omsetning på en 1,4 milliarder, og et resultat før skatt på en halv milliard. Da føltes det ikke riktig å skulle stikke premien ned i lomma.

Enkelt å huske tilbake

Derfor var avgjørelsen enkel om å gi bort midlene til noen som virkelig trenger en håndsrekning.

Kriteriene:

  • Oppstart-selskap innenfor teknologi, forskning og/eller utvikling
  • Produkt/løsning som kan bidra med endringer som gir positive ringvirkninger for forbruker/samfunn
  • Basert i Rogaland
  • 0-3 år siden oppstart

– Det er en god gammeldags «pay it forward». Vi ser etter et selskap som er i starten av noe stort og i gang med å skape noe som kan ha en positiv effekt på samfunnet – og som trenger å bli sett av flere for å komme seg raskere fremover. Vi er et ungt selskap, så det er enkelt å huske tilbake da vi var avhengig av en håndsrekning selv. Nå er vi så privilegerte at vi kan gjøre det samme tilbake.

Fire kriterier må oppfylles og hvem som helst kan nominere kandidater. De tre bedriftene som blir nevnt flest ganger går videre til «finalen».

– Vi har gitt det en liten uke og satt en frist til fredag. Da vil vi sortere kandidatene for å lage en topp tre liste, før vi gjør en intern vri og kårer en vinner som får annonsekronene fra oss til bruk i Schibsteds flater.

Nomineringen foregår på selskapets Facebook- og LinkedIn-konto.

Powered by Labrador CMS