Camilla spår et tøft og uforutsigbart år
– Kanskje vil vi se en dreining mot «survival of the fittest» i større grad.
KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.
I dag er det byråleder i Morgenstern og styreleder i Kreativt Forum, Camilla Kim Kielland, som svarer i julepraten.
– Hva gjør du i julen?
– Det blir hyttejul på Turufjell i Flå, med samboer og barn, en forholdsvis ny tradisjon. Svigers og mine foreldre kommer på besøk, men ikke samtidig. Så reiser vi hjem til nyttårsaften og feirer med venner. Satser på en god miks av langrenn, snowboard, latskap – og julequiz. Som jeg må vinne. Ellers blir det dårlig stemning.
– Hva står på middagsbordet på julaften?
– Pinnekjøtt. Alltid pinnekjøtt. Jeg vokste opp med det, og har også videreført tradisjonen i egen familie. For en som er over gjennomsnittet glad i salt er det eneste alternativ, og hadde jeg feiret julaften alene hadde jeg sikkert droppet å vanne det ut også.
– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?
– Jeg kan gi en anbefaling på alle. Lytte: Tore og Haralds podkast, i PodMe-appen (med Tore Sagen og Harald Eia). Deilig selvsentrert, ærlig, sårt, konfronterende – og morsomt. Smake: Skumnisser. Julens viktigste nisse. Lese: Fjorårets julegaver, før årets. Sånn må det være. Høre: Var nylig på konsert med Kristi Brud, som kom med sitt første dystre rockealbum i november. Fin avveksling fra Josh Grobans julelåter.
– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?
– Livet i Morgenstern. Ingen intern-kokkelering, helt sant! Alt fra gode resultater i Gullblyanten og Byråprofil – og vanvittig mange kule kundejobber, til blåturen vi hadde til Tisvildeleje i høst. Der ble det laget reklamefilm-produksjoner som aldri må se dagens lys.
– Hva skal du bli bedre til neste år?
– Jeg tror jo på at vi aldri slutter å utvikle oss – både faglig og personlig. Så om det stemmer, og vi tar sjansen på å sette et positivt fortegn foran, så bør jeg jo bli en klokere, snillere og mer tålmodig person neste år, både hjemme og på jobb.
– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2024?
– Det blir sikkert et tøft og uforutsigbart år på mange måter, samtidig tror jeg det alt i alt kommer til å gå ganske bra. Kanskje vil vi se en dreining mot «survival of the fittest» i større grad, altså et større avvik mellom de som gjør det bra og de som gjør det dårlig. Rent faglig er jeg jo i nettopp denne bransjen – og elsker den – fordi jeg har trua på at kommunikasjon kan være et mektig virkemiddel, som kan bidra til alt fra fred til skumnissesalg.
– Hva er ditt nyttårsforsett?
– Jeg har aldri hatt nyttårsforsett. Jeg fortsetter å gå for en god og impulsdrevet miks av forfall og forbedring – dog på ulike områder.