Camilla Kim Kielland prater om PR i en ny podkast-episode fra Shifter.

Schibsteds kommunikasjonsdirektør om medieinnsalg: – Terskelen er høy

I Shifters podkast forteller Camilla Kim Kielland om innsalg til media.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I en episode av Shifters podkast prater programleder Lucas Weldeghebriel med kommunikasjonsdirektør Camilla Kim Kielland i Schibsted.

I tillegg til å prate om PR-begrepet, hva en kommunikasjonsplan egentlig er og hvorfor en bør følgende med på konkurrentene, forteller Kielland blant annet om hva en sak du selger inn til media alltid bør inneholde.

– Terskelen er høy

Kielland begynte i stillingen som kommunikasjonsansvarlig i Schibsted Norge i 2017. I tillegg har hun bred erfaring fra ulike byråer, og hun er særlig kjent for å være en av gründerne bak Trigger.

Programlederen spør kommunikasjonsdirektøren om det generelt er lett å komme gjennom hos media, der hun svarer «nei».

– Var det lettere før?, spør Weldeghebriel.

– Ja, det tror jeg nok. Jeg har jobbet i denne bransjen i ganske mange år og for det første er det færre ressurser i redaksjonene, og ikke minst de siste årene har de blitt bedre på å måle og analysere hvilke saker som har mange lesere, og hva slags typer saker de ønsker å dekke, svarer hun og legger til:

– Så er nok ofte forventningene – både hos startups og andre kunder – ofte høyere enn det som kanskje er reellt å få til. Det er lett å tenke og ønske seg en sak til det og det mediet, men terskelen er høy, definitivt.

– Hopp på

I episoden reflekterer Kielland også rundt det å sende ut en felles pressemelding versus det å gi bort en sak eksklusivt til en redaksjon.

– Dersom du bare sender ut en pressemelding kan det enten være lett å tenke «den har mange andre fått, så da gidder vi ikke skriver om det», eller kanskje de bare lager en liten notis for å vise at «vi har også fått med oss nyheten».

Hun tipser også om at det kan være lurt å «hoppe» på andres nyheter.

– Det handler om å følge med, og reagere raskt. Hopp på så fort som mulig, sier Kielland.

– En ting er at du selv sitter å skriver dine egne anmeldelser og «fantastiske» artikler om deg selv på din egen nettside, men det å få det ut og for eksempel kunne linke til en omtale av deg, som et uavhengig medium har skrevet, vil bygge tillit i større grad hos kundene dine enn noe du bare har sugd fra eget bryst, forklarer hun.

Powered by Labrador CMS