Norsk løve i Young Lions
Orkla-teamet sørget for løve i juniormesterskapet.
(CANNES): I år sendte Norge seks Young Lions team til Cannes for å konkurrere i det som er juniormesterskapet i Cannes Lions. Kriteriet for konkurransen er at begge på teamet er 30 år eller yngre.
Fredag kom resultatene i Young Lions og Orkla-teamet med Katrine Engja Stake og Konrad Skogen, vant sølv i Young Lions Marketers.
– Helt sykt! Vi hadde ikke trodd dette da vi reiste ned. For en vill følelse. Nå må det faktisk synke inn litt, sier duoen til KOM24, like etter at de vant.
I år har deltagere fra 70 ulike land konkurrert, og gjennom uken har lagene fått utdelt ulike briefer som de har løst og presentert for sine respektive juryer. Norge er representert i Young Lions klassene; Media, Print, Digital, Film, Marketers og PR.
Sølvet betyr mye for Skogen og Engja Stake.
– Det betyr mye at folk synes vi har gjort noe bra. Også er det gøy at lille Norge markerer seg, sier Skogen.
For å representere Norge i Young Lions må man vinne den norske finalen.
– Det var kjempegøy å vinne den norske finalen, sier Engja Stake. Men å vinne sølv, her i Cannes – det er helt vilt gøy!
Dette er første gang de deltar i Young Lions, og de beskriver briefen som utfordrende og kul, men bred.
– Først virket det veldig utfordrende hvordan vi skulle redde klimaet med sjokolade, men etter hvert som vi begynte å koke det ned – fant vi en god løsning på det.
Orkla-teamet brukte egen merkevare – og i dette tilfellet sjokoladen Stratos.
– Vi er godt fornøyd med at vi klarte å gjøre noe kult med egen merkevare og at vi klarte å knytte merkevaren mot de viktigste punktene i briefen. Vi så også at juryen responderte bra på det.
– Nå blir det globalt herredømme for Stratos, avslutter en fornøyd Engja Stake.
Young Lions ble først introdusert i 1992, men ikke arrangert før i 1995. Årets utgave av Cannes Lions er den 70. i rekken.