Konrad og Katrine skal kjempe om gull i Young Lions Marketers
I den norske finalen vant de foran åtte andre lag, nå håper Orkla-duoen på seier i Frankrike.
Young Lions Marketer-teamet fra Orkla Confectionary & Snacks er på plass i Cannes. I år var det produktsjefene Konrad Skogen og Katrine Engja Stake, som stakk av med den norske seieren i finalen, etter å ha utkonkurrert åtte andre lag.
– Vi går inn med lave skuldre. Forventningene er at vi skal ha en veldig kul opplevelse, og vi har jo hørt at dette er årets event for de som jobber i bransjen, sier Skogen og Stake, til KOM24.
Andre Orkla-teamet
Orkla-teamet blir værende hele uken fram til lørdag, og de ser fram til mer enn bare faglig innhold.
– Først og fremst er det case-konkurransen som står i fokus hos oss. Men når det er sagt så blir det veldig gøy å gå rundt i festivalområdet, og også få med seg de kuleste faglige foredragene. Vi har også fått innpass på noen strandfester, så denne uken skjønner vi blir veldig gøy.
Marketers-teamet har troen på seg selv.
– Vi tenker det er like sannsynlig å ta med «bøtta» hjem som å ikke gjøre det. Vi tar på oss kreativitetshatten, også er det klart at man tenker på land som USA og Kina som favoritter. Vi vet egentlig ikke helt hvorfor, men det er noe deilig med å være en underdog.
Dette er første gang Skogen og Stake deltar i konkurransen, men det er ikke første gang et Orkla Confectionary & Snacks-team vinner Marketers.
– Vi er den andre duoen, så det betyr vel at det er mye flinke folk i vårt selskap – og det er stas. I selskapet lar de oss virkelig ta eierskap til merkene våre og lar oss jobbe med hele marketingmiksen. Og dette tror vi har bidratt til at vi skal til Cannes.
– Også tror vi at det viser at vi er to kompentente folk – uten å være for høy i hatten.
Forståelig med prioriteringer
Caset blir offentliggjort tirsdag kveld.
– Vi har 24 timer på oss til å levere ti slides som skal presenteres på torsdag.
Foran juryen skal 24 timers arbeids presenters på ti minutter – fordelt med fem minutter til selve presentasjonen, og fem minutter til spørsmål.
– Vi forventer en kul case som forhåpentligvis gir masse energi underveis i caseløsningen. Også forventer vi å møte masse flinke folk og se hvordan markedsførere fra hele verden jobber og velger å løse ulike problemstillinger.
Begge ser fram til oppholdet i Cannes som innebærer konkurranse, ferdes rundt i festivalområdet og festligheter utover kveldene. De synes det er synd at den norske festen som holdes av flere produksjonsselskaper, for første gang på tolv år er avlyst.
– Vi skulle selvfølgelig ønske at det var normaltilstander, men det er helt forståelig at man prioriterer annerledes i nedgangstider. Heldigvis for oss er det fortsatt nordmenn som skal ned og masse annet gøy som skjer – så at akkurat den ene festen er avlyst skal overleve.
Young Lions Marketer arrangeres av ANFO, og det er CAPA som koordinerer i Norge.